ДО ПИТАННЯ ВИВЧЕННЯ МУЗИЧНОЇ СТИЛІСТИКИ ПІСНЕСПІВІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЦЕРКОВНОЇ МОНОДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2021-1-5Ключові слова:
Київська митрополія, церковна монодія, ірмоси, музичні форми.Анотація
Досліджуються ірмоси як провідний жанр церковної монодії в Київській митрополії, які зберігали багатовікову музично-поетичну тяглість від часів прийняття християнства до середини ХІХ ст. Також, мабуть, засвідчують незмінність мелодичного змісту в часи їх сприйняття й адаптації балканськими слов’янами, пізніше на Русі. Не змінили ірмоси своєї музичної стилістики і під час реформи нотації в другій половині XVI ст. з невменної (кулизмяної) на лінійно-мензуральну (київську). Київська квадратна нота дозволяє сьогодні чітко й однозначного прочитувати мелодичний текст церковної монодії, в тому й ірмосів, і широко розгорнути дослідницький дискурс над цією багатовіковою пісенно- музичною традицією. Окремі спостереження вже увиразнюють міцну й досконалу організацію музичних форм і принципів формотворення, що базуються на власне музичних засадах. А це відкриває прямий шлях до пізнання музичної стилістики піснеспівів церковної монодії, зокрема ірмосів.
Посилання
Antonowycz M. The Chants from Ukrainian Heirmologia. Bilthoven: A. B. Greyhton 1974.
Antonowycz M. Ukrainische Hirmen im Lichte der byzantinischen Musiktheorie. Musik des Ostens, 5 (1969), S. 7–22.
Hannick Ch. Ton und Wort in slavischen liturgischen Hymnen. Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit: Beiträge einer internationalen Tagung, Bonn, 7.–10. Juni 2005 / вид. Hans Rothe, Dagmar Christians [Patristica slavica, 15]. Paderborn – München – Wien – Zürich: Verlag Ferdinand Schöningh, 2007. С. 175–186.
Асафьев Б. Музыкальна форма как процесс. Ленингад: Музыка, 1971. 5. Вознесенский И. И. Церковное пение православной Юго-Западной России по нотнoлинейным ирмологам XVII и XVIII веков. Москва: Изд-во П. Юргенсона, 1898.
Горюхина Н. Поэтичность музыки. Н. А. Горюхина. Очерки по вопросам стиля и формы. Київ: Музична Україна, 1985. С. 26–39.
Лосев А. Ф. Музыка как предмет логики. А. Ф. Лосев. Из ранних произведений. Москва: И-во Правда, 1990.
Розенов Э. К. Закон золотого сечения в поэзии и в музыке. Э. К. Розенов. Статьи о музыке. Москва: Музыка, 1982. С. 119–157.
Скребков С. Русская хоровая музыка XVII – начала XVIII века. Москва: Музыка, 1969.
Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII століть. Київ – Львів – Полтава, 2002.
Цалай-Якименко О. Духовні співи давньої України. Київ: Музична Україна, 2000.
Ясіновський Ю. Воскресні ірмоси вісьмох гласів / упоряд., комент., вступна стаття [=Антологія візантійсько-слов’янської та української сакральної монодії / Інститут літургійних наук УКУ, Інститут Східних Церков Баварського університету ім. Юліюса- Максиміліяна у Вюрцбурзі. Вип. 9]. Львів: УКУ, 2013.
Ясиновский Ю. Два канона Рождеству Христову в украинско-белорусских нотнолинейных Ирмологионах. Liturgische Hymnen nach byzantinischem Ritus bei den Slaven in ältester Zeit / Beiträge einer internationalen Tagung / ред. Hans Rothe, Dagmar Christians [Patristica Slavica, Bd. 15]. Padeborn – München – Wien – Zürich: Verlag Ferdinand Schöningh 2007. С. 315–324.
Ясіновський Ю. Ірмоси Київської Церкви: Критичне видання за Супрасльським нотолінійним ірмологіоном 1598–1601 років / ред. Крістіан Ганнік [=Київське християнство XI: Джерела]. Львів: УКУ, 2018.
Ясіновський Ю. Передмова архимандрита Онуфрія до Ірмологіона Курязького Преображенського монастиря. Українська музика, 2016/1. С. 92–96.
Ясіновський Ю. Питання музичної форми у піснеспівах сакральної монодії Східного обряду (за нотолінійними транскрипціями ранньомодерної доби). Українська музика, 2012/2. С. 41–51.
Ясіновський Ю. Українська церковна монодія в музично-аналітичному дискурсі [=Історія української музики. Вип. 22: дослідження]. Львів: Львівська політехніка 2014.