РЕПЕРТУАР САМОГЛАСНИХ, САМОПОДОБНИХ І ПОДОБНИХ КОНДАКІВ В УКРАЇНСЬКИХ АНФОЛОГІОНАХ

Автор(и)

  • Богдан Жулковський

Ключові слова:

кондак, сідален, тропар, рукопис, стародрук, Типікон, Анфологіон, Мінея Святкова, нотолінійний Ірмологіон, самогласен, самоподобен, подобен

Анотація

Спів «на подобен» у гимнографії візантійсько-слов’янського обряду є найпоказовішим для трьох жанрових груп: стихири, екзапостиларії та тропарі. Реконструйовано репертуар кондаків великих свят за Анфологіонами Київської митрополії Єрусалимської доби. Виділено три групи кондаків – самогласні, самоподобні, подобні. Складено інципітарій самоподобних кондаків і деяких сідальнів із зазначенням нотованих джерел. Це уможливлює реконструкцію річного нотованого репертуару піснеспівів даного типу.

Посилання

Аріскіна Н. Походження жанру світильна та екзапостиларія: історико-літургічний аспект // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. –Київ, 2006. – Вип. 41. – С. 151–165. – [Старовинна музика: сучасний погляд. – Книга 2].

Артамонова Ю. Песнопения-модели в древнерусском певческом искусстве XI–XVIII веков. – Дисс. … канд. искусствоведения. – Москва, 1998. – 148 с.

Василик В. В. Происхождение канона : История. Богословие. Поэтика. – СанктПетербург, 2006. – 306 с.

Владышевская Т. Ф. Типографский Устав и музыкальная культура Древней Руси ХІ–ХІІ веков // Типографский Устав : Устав с Кондакарем конца XI – начала XII века. –Москва : Языки слав. культур, 2006. – Т. 3 : Исследования. – С. 109–201.

Грузинцева Н. В. Стихиры-самогласны Триодного Стихираря в древнерусской рукописной традиции XII–XVII вв. – Автореф. дисс. … канд. искусствоведения. – Ленинград, 1990. – 26 с.

Жулковський Б. Кондак як гімнографічний жанр: літургічні та музикознавчі аспекти // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. –Київ, 2013. – Вип. 109. – [Старовинна музика – сучасний погляд. – Кн. 6].

Жулковський Б. Кондаки у Тріодях Київської митрополії доби Єрусалимського Типікону (самогласні, самоподобні, подобні) // Студії мистецтвознавчі / ІМФЕ; гол. ред. Г. А. Скрипник. – Київ, 2014. – № 1. – С. 101–115.

Кривко Р. Н. Славянские Служебные Минеи как источник по византийской гимнографии // Христианский Восток. – Санкт-Петербург; Москва : Индрик, 2013. – Т. 6 (ХІІ). – С. 378–390.

Момина М. А. Самоподобные песнопения (αυτομελα) в церковнославянских богослужебных рукописях // Русь и южные славяне : Сб. ст. к 100-летию со дня рождения В. А. Мошина (1894–1987). – Санкт-Петербург, 1998. – С. 165–176.

Никифорова А. Ю. Из истории Минеи в Византии : Гимнографические памятники VIII–XII веков из собрания монастыря святой Екатерины на Синае / А. Ю. Никифорова. –Москва, 2012. – 397 с.

Никифорова А. К вопросу о происхождении служебной Минеи: о структуре, составе и месяцеслове служебных Миней IX–XII веков из библиотеки монастыря вмц. Екатерины на Синае // Материалы международной научно-богословской конференции «Россия – Афон : Тысячелетие духовного единства». – Москва, 2008. – С. 380–389.

Никифорова А. Подобны в византийской гимнографии. Этапы развития (на материале воскресных, рождественских, богоявленских песнопений) // Przegląd Wshodnioeuropejski. – Olsztyn, 2014. – № V / 1. – S. 199–212.

Турилов А. А., Статис Г., Никитин С. И. Анфологион // Православная Энциклопедия. –Москва, 2001. – Т. 3. – С. 10–11.

Хевсуриани Л. Иадгари // Православная Энциклопедия. – Москва, 2009. – Т. 20. – С. 419–424.

Школьник И. Г. Византийская стихира V–XII веков (музыкальный и литургический аспекты). – Автореф. дисс. … канд. искусств. – М., 1994. – 27 с.

Ясиновський Ю. Нотний Ірмологіон як тип рукописного кодексу: питання структурної організації тексту // До джерел / Ad fontes: Збірник наук. праць на пошану Олега Купчинського з нагоди його 70-річчя. – Київ; Львів, 2004. – Т. 1. – С. 394–406.

Haas M. Modus als Skala – Modus als Modellmelodie : Ein Problem musikalischer Uberlieferung in der Zeit vor den ersten notierten Quellen // Palaeobyzantine Notations / Edd. J. Raasted and C. Troelsgard. – Hernen, 1995. – T. I. – P. 11–32.

Jung A. The Kathismata in the Sophia Manuscript Kliment Okhridski // Cahiers de l`Institut du Moyen Âge Grec et Latin. – Copenhagen, 1991. – № 61. – P. 47–77.

Levy K. An Early Chant for Romanus: Contacium Trium Puerorum? // Classika et Mediaevalia. – Copenhagen, 1961. – Vol. 12. – P. 172–175.

Raasted J. An Old Melody for Τῆ Ἡπερμάχω Στρατηγῶ // Studi di musica bizantina : In onore Giovanni Marzi. – Lucca, 1995. – P. 3–14.

Raasted J. Kontakion Melodies in Oral and Written Tradition // The Study of Medieval Chant : Paths and Bridges, East and West : In Honor of Kenneth Levy / Ed. P. Jeffery. – Cambridge, 2001. – P. 281–289.

Raasted J. Zur Melodie des Kontakions Ἡ Παρθένος σήμερον // Musica Antiqua Europae Orientalis : Acta Scientifica. – Bydgoszcz, 1982. – Vol. 5. – P. 191–204.

Troelsgård C. An Early Constantinopolitan Sticherarion MS Leukosia, Archbishopric of Cyprus, Mousikos 39, and its notated Exaposteilaria Ansatasima // Paleobyzantine Notations. –Hernen, 1999. – T. II. – P. 159–172.

Troelsgård C. The Exaposteilaria Anastasima with Round Notation in MS Athos, Iberon 953 // Studi di musica bizantina : In onore Giovanni Marzi. – Lucca, 1995. – P. 15–28.

Troelsgård C. The Repertories of Model in Byzantine Musical Manuscripts // Cahiers de l`Institut du Moyen Âge Grec et Latin. – Copenhagen, 2000. – № 71. – P. 3–27.

Schidlovsky N. G. The Notated Lenten Prosomoia in the Byzantine and Slavic traditions. –Thesis … Ph.D. (Musicology). – Princeton, 1983. – XVI + 343 р.

Wolfram G. Ein neumiertes Exaposteilarion Anastasimon Konstantins VII // Byzantios : Festschrift fur Herbert Hunger zum 70. – Wien, 1984. – S. 333–338

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-21