УКРАЇНСЬКИЙ ЕПОС ТА ФОРМИ СХІДНОЇ МОНОДІЇ

Автор(и)

  • Ірина Зінків

Ключові слова:

східні форми монодії, дума, мугам, маком, мукам, рага, епічний інструментарій.

Анотація

Ставиться проблема впливу східних монодичних форм (раги, мугаму, макому, мукаму) на розвиток жанру думи. Розглядаються музичні культури народів індоєвропейської родини, а також тих, в етногенезі яких лежить індоіранський культурний.

Посилання

Алиев А. Мелодическая и ладовая структура азербайджанской мугамной композиции (дестгях) «Забул-Сегях» // Народные музыкальные инструменты и инструментальная музыка: Сб. статей и материалов. – В 2-х ч. – Москва : Сов. композитор, 1988. – Ч. 2. – С. 220–235.

Виноградов В. Классические традиции иранской музыки. – Москва : Сов. композитор, 1982. – 183 с. Вызго Т. К вопросу об изучении макомов // История и современность: Проблемы музыкальной культуры народов Узбекистана, Туркмении и Таджикистана. – Москва : Музыка, 1972. – С. 387–413.

Грица С. Українські думи в міжетнічному діалозі // Родовід. – 1995. – № 11. – С. 68–81.

Грица С. Традиція та імпровізація в пісенноепічному виконавстві (на матеріалі українських дум) // Трансмісія фольклорної традиції: Етномузикологічні розвідки. – Київ – Тернопіль : Астон, 2002. – С. 152–170.

Джани-заде Т. Мугам – импровизация на лад // Современные методы и исследования в музыковедении. – Москва : Советский композитор, 1977. – Вып. 31. – С. 56–82.

Джумакулиева З. Туркменские мукамы: типология и терминология // Материалы к «Энцик-лопедии музыкальных инструментов народов мира». – Вып. 1. – Санкт-Петербург: РИИИ, 2010. – С. 131‒149.

Зінків І. Курт Закс про українську бандуру // Студії мистецтвознавчі. – Львів 2011. – Вип. 35. – С. 27–33.

Кароматов Ф., Эльснер Ю. Макам и маком // Музыка народов Азии и Африки. – Москва: Сов. композитор, 1984. – Вып. 4. – С. 88‒135. Колесса Ф. М. Мелодії українських народних дум. – Київ : Наукова думка, 1969. – 587 с.

Колесса Ф. М. Речитативні форми в українській народній поезії // Ф. М. Колксса. Музикознавчі праці. – Київ : Наукова думка, 1970. – С. 289‒351.

Луканюк Б. Диференціальний принцип тактування // Актуальні питання методики фік-сації та транскрипції творів народної музики: зб. наук. праць. – Київ 1989. – С. 59–87.

Петр В. И. О персо-арабской гамме // Русская музыкальная газета (1905/33‒34, 35–36). – С. 758‒761. Рага // Музыкальная энциклопедия. – Т. 4. – Москва : Советская энциклопедия, 1976. – С. 116–117.

Садыкова В. К. К вопросу о применении системно-этнофонического метода в исследовании инструментального мугама // Проблемы традиционной инструментальной музыки народов СССР. – Ленинград: ЛГИТМК, 1986. – С. 39–47.

Узбекская народная музыка: Бухарские макомы. – Т. 5 / Вступ. ст. Ю. Кона. – Ташкент, 1959. – ХXV. ‒ 242 с.

Українські народні думи / Вступ. ст. С. Грици. – Київ : Вид-во НАН України, 2007. – 824 с. Фрай Р. Наследие Ирана / пер. с англ., предисл. М. А. Дандамаева. – Москва : Глав. ред. восточ. литературы изд-ва «Наука», 1971. – 468 с.

Хашимов А. Локальные разновидности Двенадцати уйгурских мукаиов // Музыка народов Азии и Африки. – Москва : Сов. композитор, 1984. – Вып. 4. – С. 149–160.

Шанкар Р. Тала: хлопки в ладоши // Музыка народов Азии и Африки. – Москва : Сов. ком-позитор, 1987. – Вып. 5. – С. 329–367.

Юдкін-Ріпун І. Силабічні віршування в тактометричній інтерпретації: досвід М. В. Лисенка // Парадигматика фольклору. Ювілейний збірник з нагоди 70-річчя від дня народження С. Й. Грици. – Київ; Тернопіль : АСТОН. 2002. – С. 120–128.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-13