АВАНГАРД – ПОСТАВАНГАРД У ФОРТЕПІАННІЙ ТВОРЧОСТІ О. МЕССІАНА І ЙОГО СУЧАСНИКІВ
Ключові слова:
авангард, поставангард, фортепіанна творчість, музичний стиль, жанр в музиці.Анотація
У статті прослідковується роль фортепіанних засобів вираження у музиці вказаного часового співвідношення авангард – поставангард на матеріалі творів О. Мессіана, Л. Беріо та їх сучасників. Зроблений огляд дозволяє запропонувати узагальнення щодо піаністичної істотності творчих виходів представників авангарду – поставангарду, в особі класиків цих метанапрямків: О. Мессіана, Е. Денисова, І. Вишнєградського, Л. Беріо. Українські майстри – Л. Грабовський, В. Сильвестров, успадковуючи символістсько-експресіоністську школу Б. Лятошинського, знаменували полюси авангарду – поставангарду, в яких фортепіанні композиції незмінно адресувалися до клавіризованого фортепіано.
Посилання
Авилов В. Саксофон в контексті музично-виконавської традиції ХІХ–ХХ століть: до проблеми інструментально-виконавського стильового моделювання : автореф. дис. на здобуття канд. мистецтвознав. : 17.00.03. – Одеса, 2012. – 19 с.
Андріянова О. Салонність як основа музичного життя Росії та України ХІХ ст. : автореф. дис. на здобуття канд. мистецтвознав. : 17.00.03. – Одеса, 2007. – 16 с.
Андросова Д. Нариси з історії зарубіжної музики 1950-х – 1990-х років. США. – Греція. Польща. Вип.2. – Одеса: Астропринт, 2011. – 124 с. Cпівавтор О. Маркова
Басалаева Е. А. Стилистически-тембральный плюрализм фортепиано в камерно-инструментальном творчестве украинских композиторов поколения 1960-х годов : дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. – Одеса, 2012.–166 с.
Екимовский В. Оливье Мессиан : жизнь и творчество. – Москва : Сов. композитор, 1987. – 304 с.
Кириллина Л. Луиджи Ноно. Лючано Берио // ХХ век. Зарубежная музыка. Очерки. Документы. – Москва : Музыка, 1995. – Вып. 2. – С. 11–65, 66–124.
Курбатская С., Холопов Ю. Пьер Булез. Эдисон Денисов : аналитические очерки. – Москва : ТЦ «Сфера», 1998. – 366 с.
Маркова Е. Интонационность музыкального искусства. – Київ: Муз. Україна, 1990. – 182 с.
Методологическая функция Христианского мировоззрения в музыкознании : межвузов. сб. науч. статей / отв. ред.-сост. В. В. Медушевский / Москов. гос. консерватория им. П. И. Чайковского, УГАИ им. З. Исмагилова. – Москва ; Уфа, 2007. – 219 с.
Муравська О. Нариси з історії зарубіжної музичної культури. Вип.1. – Одеса: Друкар. дім, 2010. – 214 с.
Рижова О. О. Український символізм та фортепіанна спадщина Б. Лятошинського : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознав. : 17.00.02. – Одеса, 2006. – 18 с.
Холопов Ю. Двенадцатитоновость у конца века : музыка Эдисона Денисова : сб. статей. – Москва, 1995. – С. 84–94.
Холопов Ю., Ценова В. Эдисон Денисов.– Москва : Музыка, 1993.– 232 с.
Холопова В., Канарис Л., Маркова Е., Таранец С. Неоевропоцентризм: муз. культура на рубеже тысячелетий. Кн.1. – Одесса: Астропринт, 2006. – 162 с.
Пуленк Ф. Я и мои друзья. – Ленинград : Музыка, 1977. – 160 с.
Adler G. Handbuch der Musikgeschichte. – Frankfurt am Main : Verlag-Anstalt, 1924.
François Couperin. L’art de touchr le Clavesin. – Die Kunst das Clavesin zu spielen. – The Art of playing the Harpsichord. – Leipzig: Breitkopf & Härtel, Edition Breitkopf № 5560, 1933. – 39 s.
Méfano P. Eine so aigene Originalität // Ivan Wyschnnegradsky. Etude. Sonate. Dialogue. Etudes… Duex chants sur Nietsche. Dithyrambe. – Frankfurt: Distribution Disques Concord, 1994/1995. – S. 19–20.
Schäffer B. Wstęp do kompozycji. – Kraków: PWM, 1967. – 471 s.