МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОДУКТИВНОЇ НАУКОВОЇ ШКОЛИ І. А. КОТЛЯРЕВСКОГО
Ключові слова:
продуктивна наукова школа, наукова мова, проблемний аналіз, тема дослідження, абстрактне мислення, дар наукового передбачення.Анотація
У статті проаналізовано методологічні основи продуктивної наукової школи І. А. Котляревського – однієї з найбільш перспективних і оригінальних в українському музикознавстві, про що свідчить результативність методів наукового пізнання і формування наукового світогляду учнів. Серед рис наукової школи І. А. Котляревського – вміння знаходити проблемну ситуацію, трактування теми дослідження як генокоду роботи, відмова від попередньої праці в ім’я "ядра" дослідження, метод трансцендентального споглядання, діалектичний і системний методи дослідження, проблемний аналіз, "здоровий прагматизм", миттєве конструювання цілого в його деталях, моделювання структури і змісту дослідження, що випереджає написання (прочитання) роботи, понятійна щільність наукового тексту, його прогностичний характер, абстрактне мислення, дар наукового передбачення. Віра у потенційні можливості і талант учня у науковій школі І. А. Котляревського поєднувалися з імперативно сформульованими положеннями, що визначали спрямування дослідження. Зміст одного з імперативів наукової школи І. А. Котляревського полягає в тому, що вчений має вміти поставити як головне чи не кожне положення дослідження – якщо у результаті цієї операції дослідження збереже свою значущість, то це засвідчує важливість цього положення у структурі і змісті праці. Осмислення принципів і закономірностей продуктивної наукової школи І. А. Котляревського має методологічне і прогностичне значення для розвитку вітчизняного музикознавства.
Посилання
Котляревський І. А. Загальні основи науково-дослідної роботи. Навчальний посібник для вищих навчальних закладів. – К., 2008. – 94 с. 2. Котляревский И. А. Музыкально-теоретические системы европейского искусствознания. – К. : Музична Україна, 1983. – 157 с.
Рощенко Е. Г. Число и имя в новой мифологии музыкального романтизма (нумерологический и ономатологический методы анализа музыки). – Харьков: ХНУРЕ, 2007. – 127 с.
Теоретичні та практичні питання культурології: українське музикознавство на зламі століть: Зб. наук. статей. – Вип. IХ. – Мелітополь: Сана, 2002. – 408 с.