БОГОРОДИЧНА ГИМНОГРАФІЯ ЯК СИСТЕМА ЖАНРІВ САКРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА
Ключові слова:
візантійська гимнографія, сакральні піснеспіви, монодія, богородичні піснеспіви, жанр, архетип, канон.Анотація
У статті досліджується богородична гимнографія як окрема частина півчого греко-візантійського богослужіння. Пропонується вивчення природи жанру, його структурні особливості та форми осмислення в історико-культурному контексті. Виокремлюються особливості системи жанрів богородичної гимнографії, об’єднаної єдиним тематизмом, що викликане літургійним призначенням. Відзначається окремий спосіб функціонування сакральних монодійних жанрів в межах літургійного обряду, що впливало на форму піснеспівів і вимагає окремої методології дослідження.
Посилання
Ґаладза П., о. Літургійний образ Ісуса Христа східної і західної традицій: до відродження халкедонської христології // Богословія. – Львів, 2005. − Кн. 1–4, Т. 69. − С. 11–20.
Коменда О. Поняття жанру в сучасному музикознавстві // Музична україністика: сучасний вимір. − Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2009. − Вип. 3. − С. 120–140.
Лихачев Д. Система литературных жанров Древней Руси // Славянские литературы. V Международный съезд славистов, – София, 1963. – 47–71 c.
Мелетинский Е. О литературных архетипах. – Москва, 1994. – 136 с.
Назайкинский Е. Стиль и жанр в музыке. – Москва, 2003. – 96 с.
Прилепа О. Втілення положень християнської догматики в богородичних піснеспівах // Музична творчість та наука в історичному просторі. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. – Вип. 73. – Київ, 2008. – С. 113–122.
Рощенко О. Методологія музикознавства епохи метакультури // Еволюційні процеси у музичному мистецтві: Від минулого до майбутнього. НМАУ ім. П. І. Чайковського, ДДМА ім. С. Прокоф’єва. – Вип. 1. – Київ-Донецьк, 2006. – С. 47–57.
Сюта Б. Жанри музичної мови: постановка питання // Українське музикознавство : науково-методичний збірник. –Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2012 (2013). − Вип. 38. – С. 138–159.
Фрай Н. Великий код: Біблія і література. – Львів, 2010. – 362 с.
Черкашина-Губаренко М. История музыки в современных дискурсах // Музична творчість та наука в історичному просторі. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. – Вип. 37. – Київ, 2008. – С. 3–9.
Шевчук О. До проблеми дослідження давньоруських богослужебно-літургічних жанрів // Науковий вісник НМАУ ім. Чайковського, − Київ, 1999. − Вип. 6. − С. 54–65.
Шиндин Б. А. Жанровая типология древнерусского певческого искусства. − Новосибирск, 2004. – 398 с.
Шип С. Музыкальный язык в прoстранстве музыкальной культуры // Музика у просторі культури. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. – Вип. 33. – Київ, 2004. – С. 25–37.
Яусс Г.-Р. Средневековая литература и теория жанров // Вестник МГУ. Серия филология. – Москва, 1998. – № 2. – 96–120.
Frow J. Genre. – London and New York, 2005. – 192 p.
Hannick Ch. The Theotocos in Byzantine Hymnography: Typology and Allegory // Images of the Mother of God: Perceptions of the Theotokos in Byzantium . − Aldershot, 2005. − С. 69–76.