ОСОБЛИВОСТІ МУЗИЧНОГО ТЕКСТУ ДОГМАТИКА ДРУГОГО ГЛАСУ В НОТОЛІНІЙНИХ ІРМОЛОГІОНАХ XVI–XVIII ст. (ДО ПИТАННЯ ЗАПИСУ МУТАЦІЇ)

Автор(и)

  • Марія Качмар

Ключові слова:

українська сакральна монодія, догматик, текстологія, ірмологіон, мутація, “странні голоси”.

Анотація

Розглядаються текстологічні особливості піснеспіву української сакральної монодії ‒ догматика другого гласу. Особливістю цього напіву є наявність мутації ‒ ладової зміни, яка відображає текстову драматургію. Запис мутації у нотному тексті поставав у праці теоретиків різних століть і по-різному відображався у різних нотаціях. Цей запис відображений не у всіх ірмологіонах, що свідчить про напівусне передання або ж складність розуміння цього явища на письмі. Здійснений текстологічний аналіз дав змогу розглянути основні варіанти запису мутації в лінійних ірмологіонах.

Посилання

Золочевський В. Про модуляцію, Київ, Музична Україна, 1972.

Качмар М. Стихира на Різдво Христове Днесь Христос во Вифлеємі (музично-аналітичні спостереження) // Калофонія 8, Львів, УКУ, 2017, с. 97–109.

Качмар М. Особливості прочитання мутації у київській нотації на прикладі ірмосу «Мойсейскую піснь» // Тези наукової конференції «Мистецька культура: історія, теорія, методологія». Львів, 25 листопада 2016 р.

Ключ Разумения Тихона Макарьевського [Электронный ресурс] // Собрание Д. Разумовского, библиотека Троице-Сергиевой Лавры. Москва [http://оld.stsl.ru/manuscripts/f–379/2], арк. 80 зв.

Лосев А. История эстетических категорий. Москва: Искусство 1965.

Трактаты о музыке Иоанна Тинкториса / автор Р. Л. Поспелова. Москва : НИЦ «Московская консерватория», 2009.

Холопов Ю. Н. «Странные бемоли» в связи с модальными функциями в русской монодии // Проблемы дешифровки древнерусских нотаций. Ленинград: ЛОЛГК, 1987.

Цалай-Якименко О. С. Київська нотація як релятивна система (за рукописами XVI–XVII ст.) // Українське музикознавство, вип. 9, Київ 1974, с. 197–224.

Цалай-Якименко О. «Літерні поміти» російських співацьких рукописів XVII століття – різновид київської релятивної нотації» // Записки НТШ: Музикознавчі праці, т. 232, Львів. С. 40–57.

Ясіновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 ст. Львів 1996.

Энглин С. Е. Модуляционность в совершенной неизменной (немодулирующей?) системе // Theorie und Geschichte der Monodie. / M. Pischloger (Hrsg.), Wien, 2004, B.2, S. 153–208.

Cоnоmоs D. E. The treatise оf Manuel Chrysaphes, the lampadariоs: Оn the theоry оf the art оf chanting and оn certain errоneоus views that sоme hоld abоut it (Mоunt Athоs, Ivirоn Mоnastery MS 1120, July 1458). Wien : Verlag der Оesterreichischen Akademie der Wissen-schaften, 1985. 119 p.

Flоrоs C. Universale Neumenkunde : Entzifferung der ältesten byzantinischen Neumenschriften und der altslavischen sematischen Nоtatiоn : das mоdale System der byzantinischen Kirchen-musik . Kassel ; Wilhelmshöhe : Bärenreiter-Antiquariat, 1970, Bd. 1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-28