ЖАНР МАЗУРКИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ: ВІД ФРИДЕРИКА ШОПЕНА ДО РОМАНА МАЦЕЄВСЬКОГО
Ключові слова:
фортепіанна мініатюра, дихотомія національного і загальноєвропейського, етнохарактерний музичний фольклор, жанр мазурки.Анотація
Здійснено порівняння індивідуальної авторської стилістики у жанрі фортепіанної мазурки Фридерика Шопена, Кароля Шимановського та Романа Мацеєвського, чиї твори стали основними найвагомішими етапами еволюції названого жанру в польській музичній культурі. Ф. Шопен надав ужитковому жанру мистецьке викінчення і глибокий психологічний сенс. К. Шимановський привніс у жанр стилістику неофольклоризму, поєднуючи пізнавані теми чи стилізовані риси народної танцювальності різних етносів засобами актуального композиторського словника. Р. Мацеєвський висловлюється умовно, лаконічно, поза прямим цитуванням, осягає потенціал виразу національного через універсальне.
Посилання
Гиса О. «Мазурки опус 50» Кароля Шимановського: структурно–стильовий аналіз // Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка та Національної музичної академії України ім. П. Чайковського. Сер. Мистецтвознавство. – 2009. – Вип. 2 (21). – С. 12–16.
Кокорева Л. М. Музыкальная культура Польши XX века: Кароль Шимановский, Витольд Лютославский, Кшиштоф Пендерецкий: очерки. – М.: МГК им. П. И. Чайковского, 1997. – 162 с.
Мазепа Л. З., Т. Л. Шлях до Музичної Академії у Львові. – Львів: Сполом, 2003. – Т. 1. – 418 с.
Нейгауз Г. Г. Размышления, воспоминания, дневники. – М., 1975. – 248 с.
Ревенко Н. В. Жанр мазурки у фортепіанній творчості польських композиторів // Музыка и жизнь. 4. Эпохи, стили, жанры. – URL: http://www.rusnauka.com/44_ NIEK_2015/ MusicaAndLife/4_203253.doc.htm
Степаненко М. Б. Фортепианное искусство Украины в долысенковский период: дис. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство». – К., 1989. – 171 с.
Сулім Р. А. М. Лисенко і Ф. Шопен в контексті українсько – польських культурних зв’язків : дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.01 «Теорія та історія культури». – К., 1999. – 204 с.
Хоминьский Ю. М. Кароль Шимановский и западноевропейская музыка // Славяне и Запад: Сб. статей к 70–летию И. Ф. Бэлзы. – М.: Наука, 1975. – С. 161–169.
Brożek A. Obraz duszy polskiej w mazurkach Romana Maciejewskiego. –Warszawa–Lublin: Polihymnia, 2014. – 392 s.
Ciołko M. Roman Maciejewski – kompozytor wciąż odkrywany. Studium solowej twórczości fortepianowej. – Lublin: Polihymnia. 2013. – 126 s.
Chybiński A. Karol Szymanowski a Podhale Polskie. – Krakow: Wydawnictwo muzyczne, 1980. – 81 s.
Chybiński A. Mazurki Karola Szymanowskiego // Muzyka. – 1925. – № 1–2.
Dahlig-Turek E. «Rytmy polskie» w muzyce XVI–XIX wieku: Studium morfologiczne. – Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2006. – 476 s.
Domańska J. Mazurki opus 50 Karola Szymanowskiego. – Katowice: Wydawca Akademia muzyczna im. K. Szymanowskiego, 2002. – S. 7–15. 15. Kaczyński T. Rozmowa z Romanem Maciejewskim // «Monochord. De musica acta, studia et commentorii». – vol. V. – Poznań, 1994. – S. 55–56.
Lobaczewska S. Karol Szymanowski życie i tworczość. – Krakow, PWM, 1947. – 667 s.
Maciejewski R. Co zawdzięcza Szymanowskiemu młoda muzyka polska. // Monografia zbiorowa. – Muzyka. – № 4/5. – 1937. – S. 35–36.
Rajs K. Chopinowski idiom mazurkowy w fortepianowych mazurkach Romana Maciejew-skiego: wybrane aspekty poetyki muzycznej. –Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego, 2011. – 82 s.
Szymanowski K. List do Emila Gertzaki, Zakopane, 13. III, 1924 // Karol Szymanowski. Korespondencja. – Tom IV: lata 1932–1937, cz. 2. / oprac. Teresa Chylińska. – Kraków: Musica Iagellonica, 2002. – S. 93.
Szymanowski K. List do Zofii Kochańskiej z 22 II, 1933 // Karol Szymanowski. Korespondencja. – Tom IV: lata 1932–1937, cz. 2. / oprac. Teresa Chylińska. – Kraków: Musica Iagellonica, 2002. – S. 65.
Tomaszewski M. Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans. – Krakow: PWM, 2005. – 872 s.
Wieczorek M. Roman Maciejewski : kompozytor pokolenia zgubionego. // Prace Komisji Muzykologicznej. t. 24. – Poznań : Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2008. – S. 306–315.
Zawadzki M. K. Mazurków Chopina i Szymanowskiego rezonans w twórczości następców. Wybrane przykłady Michał // Seminare. Poszukiwania naukowe. – 2016. – T. 37. – № 2. – S.173–186.