ТРИПТИХ «НА ВЕРХОВИНІ» Є. СТАНКОВИЧА В АСПЕКТІ ТЕМБРОВО-КОЛОРИСТИЧНОГО ТРАКТУВАННЯ ФОРТЕПІАННОЇ ФАКТУРИ
Ключові слова:
камерно-інструментальний ансамбль, фортепіанна фактура, виразові можливості, Є. Станкович.Анотація
Стаття присвячена проблемі трактування фортепіанної фактури в камерно-інструментальних ансамблях Є. Станковича на прикладі Триптиху «На Верховині». Мета статті – дослідження темброво-колористичних особливостей трактування фортепіанної фактури у камерно-інструментальній творчості Є. Станковича на прикладі зазначеного твору. Методологія дослідження полягає у застосуванні загального наукового принципу об’єктивності. Основними методами у даному дослідженні виступили: історичний, джерелознавчий, аналітичний, структурно-логічний та метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна роботи: на основі здійсненого детального музикознавчого та виконавського аналізу Триптиху «На Верховині» Є.Станковича вперше виявлено основні тенденції фортепіанної виразовості у контексті камерно-інструментальної спадщини митця. У статті охарактеризовано стилістичні особливості Триптиху, досліджено темброво-колористичну специфіку фортепіанної фактури, виявлені виразові можливості фортепіано та пов’язані з ними виконавські складності, визначено принципи співвідношення та взаємодії інструментальних партій у цілісній тканині твору. Висновки. Доведено, що основні стилістичні ознаки твору визначили особливості фортепіанної фактури композиції. У ній яскраво проявляються зв’язки із західноєвропейськими та українськими мистецькими традиціями, які гнучко співіснують з сучасною музичною лексикою. Композитор використовує та розвиває ті сучасні виразові засоби, які водночас притаманні фольклорним традиціям, розкривають їхню етно-специфічну сутність.
Посилання
Арсенічева Т. Стильові аспекти камерно-інструментальної музики Є. Станковича на прикладі Тріо № 3 «Епілоги…». Виконавське музикознавство. Наук. вісник НМАУ ім. П. Чайковського. 2008. Вип. 77. Кн. 14. С. 26-33.
Дугіна Т. Деякі особливості гармонічної мови Є. Станковича у «Симфонії пасторалей» (до питання про синтез звуковисотних технік). Українське музикознавство. 1998. Вип. 28. С. 173-181.
Зинькевич Е. Симфонические гиперболы. О музыке Евгения Станковича. Ужгород: Лира, 2002. 208 с.
Козаренко О. Національна музична мова в контексті постмодернізму. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного ун-тету ім. Володимира Гнатюка: Серія: Мистецтвознавство. Тернопіль: Вид-во ТДПУ ім. Володимира Гнатюка, 1999. №2. С. 9-16.
Лаврик Н. Деякі питання виконавської інтерпретації камерних творів сучасних українських композиторів. Музичне мистецтво. Донецьк, 2005. Вип. 5. С. 178-188.
Лісецький С. Євген Станкович. К.: Музична Україна, 1987. 64 с.
Омельченко Т. Особливості тембро-фактурної організації в сучасних українських сонатах для скрипки та фортепіано. Студії мистецтвознавчі. К.: ІМФЕ, 2005. Вип.8 (12). С. 64-73.
Омельченко Т. Українські сонати для скрипки та фортепіано 70-х років ХХ століття: пошуки темброінтонаційності. Мистецтвознавчі записки. К.: Міленіум, 2005. Вип.7. С. 51-60.