ДІАЛОГ ПОКОЛІНЬ: З ІСТОРІЇ ВИКОНАННЯ ВИСОКОЇ МЕСИ ЙОГАНА СЕБАСТЬЯНА БАХА У ЛЬВОВІ
Ключові слова:
Й. С. Бах, Висока меса, Львів, диригент, хор, оркестр, музична культура, мистецькі традиції.Анотація
Мета роботи – розкрити історію виконання Високої меси Й. С. Баха у Львові. Методологія дослідження передбачає застосування історичного, компаративного та аналітичного методів. Наукова новизна. У статті вперше осмислюється виконання Високої меси у Львові як культурно-історичне явище. Висновки. Історія виконання Високої меси Й. С. Баха в місті слугує виразником творчого мислення галицьких музикантів різних поколінь. Їх діалог проглядається у розумінні культурних цінностей, що забезпечило наступність, спадкоємність та перспективність змісту, форм і цілей музично-виконавського мистецтва регіону. Аналізуючи факти виконань Меси можемо констатувати неперервність традиції, що виявлялася у репертуарних пріоритетах диригентів-діячів і відчуттях запитів аудиторії, яка прагнула до духовного зростання. Співвідношення такої взаємодії дозволяє усвідомити тенденції розвитку музичної культури краю впродовж тривалого історичного періоду. Вони окреслюються питаннями міжкультурної комунікації, інтеграції галицького музичного мистецтва у світовий культурний простір, піднесення інтелектуально-професійної діяльності, формування в широких колах слухачів художньо-естетичного смаку. В процесі дослідження виділено три етапи в історії презентації Високої меси у Львові: I етап – до 1939 р., II – у період радянської окупації, III етап – за часи незалежної України. Варто підкреслити, що саме останній період характеризується найбільшою частотою виконань, продуктивністю музичних сил і суспільної позиції щодо відкриття бахівської спадщини.
Посилання
Володіна Е., Кореновська С. Лейпциг святкує ювілей Баха у підземці. Deutsche Welle. 2015. 21 бер. URL: https://www.dw.com/uk/лейпциг-святкує-ювілей-баха-у-підземці/a-18331110 (дата звернення: 08. 01. 2019).
Ворбс Г. Х. Феликс Мендельсон-Бартольди. Жизнь и деятельность в свете собственных высказываний и сообщений современников / пер. с нем. В. Розанова, предисл. и примеч. к рус. изд. А. Кенигсберг. Москва: Музыка, 1966. 320 с.
Голинська О. Пам’яті Романа Стельмащука. Музика. 2016. 19 лист. URL:http:// mus.art.co.ua (дата звернення: 08.01.2019).
Друскин М. С. Иоганн Себастьян Бах: моногр. Москва: Музыка, 1982. 383 с.
Дудко Н. Чи любите ви Баха? Ратуша. 2015. 19. бер. URL: http://ratusha.lviv.ua (дата звернення: 08.01.2019).
Забара М. В. “Лейпцизька традиція” у європейській музичній освіті середини XIX – початку XX століття (на прикладі Київської піаністичної школи): дис. … канд. мис-тецтвознав.: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2017. 248 с.
Корпало Г. Стильовий зріз виконавської діяльності професійних камерних хорів Львівщини початку XXI століття. Молоде музикознавство: зб. ст. Львів: Львівська державна музична академія ім. М. Лисенка, 2005. Вип. 10. С. 132–138.
Лежанська З. Перший хоровий конкурс-звіт. Вільна Україна. 1966. № 4. 7. січ. С. 3.
Лига В. І проросте посіяне зерно. Євген Вахняк: людина, митець, педагог. Львів: Дивосвіт, 2001. 112 с.
Мазепа Л. Сторінки музичного минулого Львова (з неопублікованого). Львів: Сполом, 2001. 280 c.
XXXIII Міжнародний фестиваль музичного мистецтва “Віртуози”. Львів: Львівська обласна рада Львівська обласна державна адміністрація, Львівська обласна філармонія, 2014. С. 2–3.
Пасічник В., Ферендович М. Галицький академічний камерний хор: шлях до звершень. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство: Львів, 2016. Вип.17. С. 167–174.
Чучман В. Євген Вахняк: диригент і педагог. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство: Львів, 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 107–117.
Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах / пер. с нем. Я. С. Друскина. Москва: Музыка, 1965. 728 с.
Юсипей Р. Директор без фрака. День. 2006. 22 лист. URL: http:// day.kyiv.ua/uk/article/ kultura/direktor-bez-fraka (дата звернення: 08.01.2019).
Berson S. Z muzyki. Gazeta Lwowska. 1904. № 62. 16 marc. S. 4.
XXVI Międzynarodowy festiwal muzyki organowej i kameralnej. Leżajsk, 2017. 48 s.
Neuhauser F. Z muzyki. Gazeta Lwowska. 1924. № 111. 14 maj. S. 4.
Plohn A. “Msza h-moll” – Bacha. Chwila. 1924. № 1849. 9 maj. S. 5–6.
Plohn A. Wieczór Bachowski. Chwila. 1935. № 5809. 25 maj. S. 8.
Sołtys M. Tylko we Lwowie. Dzieje życia i działalności Mieczysława i Adama Sołtysów. Wrocław; Warszawa; Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolinśkich, 2008. 220 s.