ТВОРЧИЙ ПОРТРЕТ ЙОЗЕФА УМШТАТТА
Ключові слова:
ранній Класицизм, композитор, Йозеф Умштатт, доробок, творча діяльність.Анотація
Мета статті – розглянути основні віхи життєтворчості австрійського композитора, педагога та виконавця Йозефа Умштатта (1711–1762), як одного з представників ранньо-класичного періоду в музиці, спираючись на джерелознавчі матеріали архівів та музичних бібліотек Відня. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному поєднанні різних методів – джерелознавчого, культурно-історичного, аналітичного, порівняльно-узагальнюючого та ін. Наукова новизна полягає в зверненні до постаті мистця, творчість якого у вітчизняній музичній науці є мало відомою та недостатньо дослідженою. Висновки. Ретроспективний погляд у музичне минуле необхідний для кращого усвідомлення актуальних художніх процесів, з’ясування причинно-наслідкових зв’язків у розвитку європейської музичної культури. Й. Умштатт належав до когорти музикантів раннього класичного періоду, які заклали підвалини для розквіту діяльності віденських класиків. Як один з найвідоміших музикантів першої половини – середини XVIII століття, Й. Умштатт займав активну творчу позицію: писав численні твори сакральної та світської тематики, керував придворною капелою, виступав як чембаліст-віртуоз, займався педагогічною діяльністю. Його життєтворчість характеризувалася інтенсивністю та яскраво реалізованим різностороннім мистецьким амплуа. Завдяки часовій дистанції, ретроспективному погляду на творчий доробок Й. Умштатта, виникають усі підстави для високої оцінки внеску мистця у розвиток європейського музичного мистецтва доби раннього Класицизму.
Посилання
Dennerlein, Hanns. (1952). Joseph Umstatt, Bambergs bedeutendster Barockkomponist. [Joseph Umstatt, Bamberg’s most important baroque composer]. Frankische Blatter 4/15:60ff. [In German].
Dennerlein, Hanns. (1966). Umstatt Joseph. Die Musik in Geschichte und Gegenwart. [Umstatt Joseph. The music in past and present]. Bd. 13. Kassel/ Basel: Barenreiter Verlag. 1055ff. [In German].
Каčіс, Ladislav (1988). ”Zborníky Pantaleona Roškovského pre klávesové nástroje”. [Textbooks of Pantaleon Roškovský for keyboard instruments]. Musicologica Slovaca 12. 145–211. [In Slovak].
Kollmar, Ulrike. (2006). Gottlob (1703–1755). Kapellmeister des Grafen Heinrich von Bruhl amsachsich-polnischen Hof und Thomaskantor іn Leipzig: mit einem Werkverzeichnis und einem Katalog der Notenbibliothek Harrers. [Gottlob (1703–1755). Kapellmeister of Count Heinrich von Bruhl in the Saxon-Polish court and Thomaskantor in Leipzig: with a list of works and a catalog from the Harrers Music Library]. Dresden: Ortus Musikverlag. 68ff. [In German].
Köchel, Ludwig Ritter von. (1869/1973). Kaiserliche Hof-Musikkapelle in Wien von 1543 bis 1867. Wien 1869. Reprint Hildesheim: Georg Olms Verlag. [In German].
Pedel, Friedrich W. (1977). Kirchenmusik am Hofe Karls VI (1711–1740). [Church Music at the court of Charles VI (1711–1740).]. München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler. [In German].
Pollack, Carla. (1984). Viennese Solo Keyboard Music 1740–1770: A Study in the Evolution of the Classical Style. PhD Dissertation. Brandeis University. 381-396. [In English].