НЕВІДОМИЙ ФОРТЕПІАННИЙ КОНЦЕРТ Ф. ЛІСТА: ПОВЕРНЕННЯ З НЕБУТТЯ
Ключові слова:
творчість Ф. Ліста, жанр сольного інструментального концерту, Концерт Es-dur op. posth. для фортепіано з оркестром.Анотація
Концерт Es-dur op. posth. для фортепіано з оркестром. Він був написаний у ранній період творчості і хронологічно випередив обидва відомі фортепіанні концерти Ф. Ліста. Однак спостерігаємо відсутність інформації про Концерт Es-dur op. posth. для фортепіано з оркестром Ф. Ліста практично у всіх науково-дослідницьких джерелах про композитора. Концерт дотепер не вказується у творчому доробку Ф. Ліста, не має належного аналітичного висвітлення з боку музикологів, не входить до репертуару широкого кола піаністів. Метою роботи є вивчення обставин створення Ф. Лістом Концерту Es-dur op. posth. для фортепіано з оркестром, з’ясування його місця у творчості композитора та визначення впливу на формування одночастинної композиції у жанрі сольного інструментального концерту. Методологія дослідження ґрунтується на історичному, джерелознавчому та аналітичному методах. Історичний метод дає можливість висвітлити процес роботи Ф. Ліста над твором, джерелознавчий дозволяє виявити шляхи сучасних пошуків, кінцевим результатом чого стало видання віднайденого твору, аналітичний метод дозволяє дослідити особливості тематизму і процесів формотворення. Наукова новизна у тому, що віднайдений твір вперше в українському музикознавстві введено у контекст творчості Ф. Ліста, виявлено його значення у становленні лістівського піанізму та місце в еволюції жанру сольного інструментального концерту в добу романтизму. Висновки. Дослідження історії створення та музичного матеріалу Концерту op. posth. Ф. Ліста дають розуміння того, що він потребує значно глибшого вивчення та осмислення. Формально саме він був Концертом № 1 і мав значний вплив на подальшу творчість Ф. Ліста, зокрема у галузі фортепіанної музики. Тому цей Концерт має зайняти належне місце у творчості Ф. Ліста, передусім як зразок першого і надзвичайно вдалого досвіду в цьому жанрі, що відобразив творчі пошуки митця, у чиїй особі поєдналися піаніст-віртуоз і геніальний композитор, та перспективи розвитку жанру сольного інструментального концерту у напрямку його перетворення з циклічного твору на одночастинний.
Посилання
Залесская М. К. Ференц Лист. М.: Молодая гвардия, 2016. 496 с.
Левашева О. Ференц Лист. Молодые годы. М.: Музыка, 1998. 337 с.
Мильштейн Я. И. Ф. Лист. Изд. 2-е. М.: Музыка, 1971. Т. 1. 864 с.
Мильштейн Я. И. Ф. Лист. Изд. 2-е. М.: Музыка, 1971. Т. 2. 600 с.
Слонимский С. Творческий облик Листа: Взгляд из XXI века (Эссе современного композитора). С.-П.: Композитор, 2010. 28 с.
Гаал Д. Ш. Лист. М.: Правда, 1985. 416 с.
Gottwald C. «Die Liszt-Autographe des Germanischen Nationalmuseums in Nurnberg». Die Musikforscbung 35, 1982. 501 p.
Lindeman S. D. Structural Novelty and Tradition in the Early Romantic Piano Concerto. New York: Pendragon Press, 1999. 360 p.
Liszt F. Briefe an seine Mutter, trans. And ed. La Mara. Leipzig: Breitkopf & Hartel, 1918. 544 p.
Liszt F. Briefe aus ungarischen Sammlungen 1835–1886. Edited by Margit Prahacs. Kassel: Barenreiter, 1966. 484 p.
Rosenblatt J. Introduction to Liszt Ferenc. Concerto for piano & orchestra in Eb Major Op. posth. Edited by Jay Rosenblatt. Editio Musica Budapest, 1989. 60 p.
Walker A. Franz Liszt: The Virtuoso Years 1811–1847. Ithaca: Cornell University Press, 1987. 624 p.