НА РОЗДОРІЖЖІ ІСТОРІЇ В XVI СТОЛІТТІ: ГУМАНІЗМ VS ТОТАЛІТАРИЗМУ
Ключові слова:
Флоренція, Львів, Москва, Відродження, Флорентійська камерата, Львівське братство, нотація, багатоголосся, деспотизм, цензура.Анотація
У статті проведено порівняльний аналіз історико-культурного середовища трьох міст у XVI столітті, які відіграли важливу роль у розвитку трьох держав. Такими містами була Флоренція, Москва і Львів. Аналіз соціокультурного середовища і правових норм кожного міста засвідчив залежність мистецтва від трактування особистої свободи мешканців. Виявлено, що створення Флорентійскої камерати та Львівського братства пов’язані з усвідомленням громадських прав і обов’язків громадян міста, натомість деспотизм Московського царства інспірував появу цензури, опричнини та кріпацтва.
Посилання
Бакланова. Н. Отражение идей абсолютизма в изобразительном искусстве певой четверти XVIII в. Абсолютизм в России. Сб. ст. к семидесятилетию со дня рождения и сорокапятилетию научной и педагогической деятельности Б. Б. Кафенгаузена. Москва, 1964. C. 492–508.
Брагина Л. Итальянский гуманизм эпохи Возрождения. Москва, 2018. 390 с.
Брагина Л. Проблемы итальянского Возрождения в трудах Эудженио Гарэна. Эудженио Гарэн. Проблемы итальянского Возрождения. Москва, 1986. С. 3–33.
Демидова Н. Бюрократизация государственного аппарата абсолютизма в XVII–XVIII вв. Абсолютизм в России. Сб. ст. к семидесятилетию со дня рождения и сорокапятилетию научной и педагогической деятельности Б. Б. Кафенгаузена. Москва, 1964. C. 206–243.
Енциклопедія історії України. Київ, 2013. Т.10.
Запаско Я., Ісаєвич Я. Каталог стародруків (1574–1700). Пам’ятки книжкового мистецтва : каталог стародруків, виданих на Україні / Я. П. Запаско, Я. Д. Ісаєвич. Кн. 1: 1574–1700. Львів, 1981. 136 с.
Зимин А. А. О политических предпосылках возникновения русского абсолютизма. Абсолютизм в России. Сб. ст. к семидесятилетию со дня рождения и сорокапятилетию научной и педагогической деятельности Б. Б. Кафенгаузена. Москва, 1964. C. 18–50.
Ісаєвич Я. «Lycaeum trilingue». Концепція тримовної школи у Європі в XVI ст. Ісаєвич Я. Україна давня і нова: Народ, релігія, культура. Львів 1996. С. 308‒318.
Ісаєвич Я. Успенське братство. Історія Львова. Львів, 2006. Т. 1: 1256‒1772. С. 141–148.
Капраль М. Привілеї міста Львова XIV–XVIII ст. (історико-джерелознавчий огляд). Привілеї. Т.1. 544 с.
Козицький А. Соціальні і національно-конфесійні конфлікти. Історія Львова. У 3-х т. / Редколегія Я. Ісаєвич, М. Литвин, Ф. Стеблій. Т. 1: 1256–1771. Львів, 2006. С. 130–141.
Козлова С. Искусство раннего Ренессанса во Флоренции. Москва, 2011. 48 с.
Кристен Оге Свен. История России XVII в. Обзор исследований и источников. Москва 1989. 256 с.
Лосев А. Эстетика Возрождения. Москва, 1982. С. 276–285.
Пилип’юк Н. Київські поетики і ренесансні теорії мистецтва. Європейське відродження та українська література XIV–XVIII ст. Київ 1993. С. 75–109.
Степанов А. Искусство эпохи Возрождения. Италия. XIV–XV века. Санкт-Петербург, 2003. 505 с.
Цірікус К. Мартин зі Львова – композитор XVI ст. Калофонія. Ч. 1. Львів, 2002. С. 297‒304.
Черепнин Л. Земские соборы и утверждение абсолютизма в России. Абсолютизм в России. Сб. ст. к семидесятилетию со дня рождения и сорокапятилетию научной и педагогической деятельности Б. Б. Кафенгаузена. Москва, 1964. C. 92–134.
Шмидт. С. Местничество и абсолютизм. Абсолютизм в России. Сб. ст. к семидесятилетию со дня рождения и сорокапятилетию научной и педагогической деятельности Б. Б. Кафенгаузена. Москва, 1964. C. 168–206.
Ясіновський Ю. Інципітарій Львівського друкованого ірмологіона 1709 року. Καλοφωνία. Ч. 4. Львів 2008. С. 210–220.
Ясіновський Ю. Музика. Історія Львова. Т. 1: 1256‒1772. Львів, 2006. С. 209‒213.
Burckhardt J. Die Kultur der Renaissance in Italien. 1860.
Ullmann W. Medieval foundations of Renaissance humanism. London, 1977.
Vincentio Galilei. Dialogo fiorentino della musica antica et della moderna. Florenza, 1581. 149 p.