НАЦІОНАЛЬНО-РОМАНТИЧНЕ ТРАКТУВАННЯ ЖАНРУ КОНЦЕРТУ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО З ОРКЕСТРОМ У ТВОРЧОСТІ ВІТАЛІЯ КИРЕЙКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-12Ключові слова:
Поема, Симфонічні варіації, фантазія, жанр концерту, фортепіано з оркестромАнотація
Статтю присвячено розкриттю жанрово-стилістичних особливостей та соціально-історичного контексту написання «Поеми», «Симфонічних варіацій» та «Фантазії» Віталія Кирейка для фортепіано з оркестром, а також з’ясуванню значення цих творів у сучасному мистецькому просторі.Усі концертно-симфонічні твори В. Кирейка позначені романтичною образністю й українською національною стилістикою, що вирізняє його музичні опуси серед інших. Здійснений уперше музикознавчий аналіз творів Віталія Кирейка для фортепіано з оркестром дав змогу з’ясувати еволюцію музичного стилю митця, яка відбувалася в бік драматизації та лаконізації музичного письма, камернізації композиційної побудови. Переосмислення набуває жанр концерту: монументальний тричастинний цикл замінюється одночастинними композиціями з романтичними назвами (Поема, Симфонічні варіації, Фантазія) та новими функціями розвитку з емоційним та психологічним загостренням. Пошуки митцем синтезу об’єктивного старовинного українського мелосу та загальноєвропейських принципів композиції із суб’єктивно ліричною образністю відображено через переінтонування фольклорної стилістики. В. Кирейко переосмислив жанр концерту для фортепіано з оркестром у національно-романтичному ключі, трактуючи його крізь призму поглиблення філософського пізнання та відображення світосприйняття.Високохудожні й майстерні твори Віталія Кирейка для фортепіано з оркестром мають велике значення для збагачення українського національного репертуару як для сучасних, так і для майбутніх виконавців. Вивчення, збереження, цифровізація та виконавська популяризація творчої спадщини Віталія Дмитровича Кирейка залишається актуальним питанням сучасних українських музикознавців та виконавців.
Посилання
Антонюк В. Г., Шестеренко І. В. Портрет композитора в інтер’єрі часу: Віталій Кирейко. Часопис Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського, 2016. № 2 (31). С. 114–122.
Дашак Є. Л. «Романтичний концерт» для фортепіано з оркестром Йозефа Маркса в аспекті естетики пізнього романтизму. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ. 2021. Вип. 130. С. 69–88. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2021.130.231198
Майбурова К. В. Віталій Кирейко : Творчі портрети українських композиторів. Київ : Муз. Україна, 1979. 48 с.
Решетілов Б. Ю. Концерт для фортепіано зі струнним оркестром у ХХ ст.: генезис, еволюція і специфіка трактовки камерності : дис. … докт. філос. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2021. 257 с.
Цюпак Карабулут В. А. Актуалізація жанру обробки народної пісні у вокальній спадщині Віталія Кирейка. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Рівне, 2022. Вип. 42. С. 42–48.
Шестеренко І. В. Творчість Віталія Кирейка в курсі історії української музики : навч.-методичний посібник. Київ, 2008. 428 с.
Шестеренко І. В. Творчість Віталія Кирейка в аспекті біографічних досліджень : дис. … канд-та мистец-ва/ 17.00.03. Львівська нац. муз. академія ім. М. Лисенка. Львів, 2009. 253 с.
Шестеренко І. В. Нові обрії дослідження творчості Віталія Кирейка 2000-х років : Тези доповідей четвертої міжнародної науково-практичної конф. НМАУ ім. П. І. Чайковського : Україна. Європа. Світ. 4–6 листопада, 2020. Київ. С. 208–212.
Шестеренко І., Задьора А. «Українська пасакалія» Віталія Кирейка: актуалізація старовинного жанру як ознака фортепіанного стилю композитора. Наук. журнал Художня культура. Актуальні проблеми. Київ, 2022. № 18 (1) С. 118–123.
Шестеренко І. В. Тринадцять фортепіанних сонат Віталія Кирейка: жанрово-драматургічний та стилістичний аспекти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 77. Том 3. С. 150–160.
Шиленко Л. А. Оперний доробок Віталія Кирейка у режисерських сценічних втіленнях : дис. … к-та мистец-ва / 17.00.03. Сумський педагог. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми, 2021. 208 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






