МЕТРОНОМ – КОГНІТИВНА КРИЗА МУЗИЧНОГО ЧАСУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-10

Ключові слова:

музичне мистецтво, музичний час, метроном, ритмічне мислення, виконавський задум, темп, когнітивна перцепція, моторна пам’ять

Анотація

Мета статті – критично осмислити психофізіологічні й когнітивні аспекти стандартизації музичного часу через використання метронома, а також обґрунтувати потребу в переоцінці його функціональної ролі в музичному навчанні. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході, який поєднує положення музичної педагогіки, виконавської практики та когнітивної психології. У процесі аналізу розглянуто музичний час як живу перцептивну категорію, протиставлену його фіксації у вигляді зовнішнього метричного шаблону. Проаналізовано формування моторної памʼяті, ритмічної інтенції та внутрішнього відчуття темпу в музикантів, зосереджено увагу на типових методичних помилках, що перешкоджають розвитку органічного ритмічного мислення. Особливу увагу приділено аналізу явища надмірної орієнтації на метроном у педагогічній практиці, що набуло характеру «метрономоманії» − тенденції до механічної регламентації ритму на шкоду природній пластичності темпу та ритмоінтонаційної виразності виконання. Наукова новизна полягає у введенні поняття «метрономічний догмат», що позначає когнітивне обмежене й виразно репресивне використання метронома, яке деформує ритмічну інтонацію та гальмує розвиток виконавської індивідуальності. У статті обґрунтовано необхідність переходу від метрономозалежної моделі ритмічного виховання до підходу, заснованого на латентній хронометрії, тілесно-руховій координації, голосовій артикуляції ритму та внутрішньому слуховому уявленні часу. У висновках доведено, що формування стійкого ритмічного відчуття можливе не через підпорядкування зовнішньому аудіальному сигналу, а завдяки розвитку автономного темпорального сприйняття, здатності до імпровізації та ритмічній варіативності.Підкреслено значення ритмічної інтенції як засобу смислової та емоційної організації музичного часу. Зроблено висновок, що професійне виконавське мислення потребує переходу до гнучкої, феноменологічно обґрунтованої інтерпретації ритмічної структури, де музичний час розглядається як насичена, динамічна й суб’єктивно переживана категорія. Це відкриває перспективи для формування виразного та цілісного ритмічного мислення в музичній освіті.

Посилання

Мурза С. А. Диригентський жест як інструментально-виконавський феномен: компаративно-технологічний підхід : дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2021. 196 с.

Макієвський С. Ритміка для всіх. Школа постановки барабанщика. Київ : Музична Україна, 2005. 102 с.

Самая Т., Макієвський С. Ритміка вокаліста: професійний курс. Київ : 7БЦ, 2021. 60 c.

Greb B. The art and science of groove [DVD]. Hudson Music, 2015.

Hebb D. The Organization of Behavior: A Neuropsychological Theory. New York: Wiley, 1949. 334 p.

Loeser F. Gedächtnistraining. Leipzig/Jena/Berlin: Urania-Verlag, 1976. 157 p.

Meinel C. Das Regensburger Mälzel-Metronom von 1816: Biographie eines Objekts. Musiktheorie: Zeitschrift für Musikwissenschaft, 2023. Vol. 38(2). pp. 293–304.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-23