МІЖ ТІЛОМ І ТЕКСТОМ: СОМАТИЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ МУЗИКАНТА ЯК ОСНОВА ЕМОЦІЙНОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ

Автор(и)

  • Марія Михайлівна Оболенська Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського https://orcid.org/0000-0002-4044-9633

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-3-54-7

Ключові слова:

соматичний інтелект, емоційний інтелект, музичне виконання, тілесність, інтерпретація, артикуляція, тілесно усвідомлене музичне сприйняття

Анотація

Проаналізовано феномен соматичного інтелекту як основний посередник між музичним текстом й емоційним переживанням, втіленим у виконанні. Порушується питання тілесної природи музичного мислення, наголошуючи на тому, що інтерпретація музичного твору є не лише аналітичним актом, а й глибоко тілесно-емоційним процесом. Застосовуючи міждисциплінарний підхід, дослідження поєднує методи виконавського аналізу, феноменології, психології емоційного інтелекту та сучасних теорій тілесно усвідомленого музичного сприйняття (embodied music cognition). Особлива увага приділяється артикуляції як зовнішньому прояву емоційної інтенції інтерпретатора. Мета статті – окреслити концепцію соматичного інтелекту як ключової ланки між музичним текстом і емоційною виразністю виконавця. Соматичний інтелект розглядається у взаємозв’язку з емоційним та когнітивним інтелектами музиканта, як тріада взаємопов’язаних складників інтерпретаційної діяльності, що безпосередньо впливає на артикуляційне оформлення звуку. Такий трикомпонентний підхід дає змогу описати тіло, афект і свідомість як інтегровані, взаємозалежні сфери, які формують характер музичного жесту. Наукова новизна. Уперше в українському музикознавстві запропоновано системне трактування поняття соматичного інтелекту музиканта як окремої інстанції між емоційним і когнітивним інтелектами, що безпосередньо впливає на формування інтерпретаційної стратегії. Запропоновано концепцію взаємодії тіла і тексту як продуктивну модель аналізу виконавського процесу, у якій тіло музиканта є не пасивним носієм техніки, а активним транслятором смислу й емоційних станів. Як наслідок, виявлено механізми трансформації музичного тексту в емоційно забарвлене звучання через тілесну артикуляцію (дихання, жести, м’язову координацію) як інструменти інтерпретації. Доведено, що концепція соматичного інтелекту дає змогу по-новому осмислити виконавську діяльність, інтегруючи тілесну чутливість, емоційний досвід та інтерпретаційне мислення в єдину художню систему.

Посилання

Гомілко О. Є. Феномен тілесності : дис. … д-ра філос. наук : 09.00.04. Київ, 2007. 420 с.

Сілютіна О. До проблеми визначення сутності тілесного інтелекту особистості. Психологія і особистість. 2019. Вип. 1 (15). С. 171–181. DOI: https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.1.164005.

Хлівна О. М. Психологія тілесності : навч.-метод. посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 2022. 192 с.

Alexander Technique. URL: https://www.alexandercenter.com/alexandertechniquebooks.html?utm_source=chatgpt.com

Candisano Mera J. A., Franco Vбzquez C., Gillanders C. Somatic education approaches in piano studies: A snapshot of Spanish conservatoire practices. Journal of Bodywork and Movement Therapies. 2023. Vol. 36. P. 380–385. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2023.07.005.

Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York : Harper and Row, 1983. 430 p.

Geeves A., Sutton J. Embodied Cognition, Perception, and Performance in Music. Empirical Musicology Review. 2014. Vol. 9, No. 3–4. P. 247–253.

Hill S. Somatic Intelligence: What Every Body is Dying for You To Know. 2015. URL: https://dokumen.pub/somatic-intelligence-what-every-body-is-dying-for-you-to-know-1523937750-9781523937752.html

Kiverstein J., Matyja J. Embodied music cognition : Thesis or Dissertation for Master of Science. The University of Edinburgh, 2011. 46 p.

Laban R. The Mastery of Movement on the Stage. London : MacDonald & Evans, 1950. 190 р.

Leman M. Embodied Music Cognition and Mediation Technology. URL: https://direct.mit.edu/books/monograph/3170/Embodied-Music-Cognition-and-Mediation-Technology

Leman M. Musical gestures and embodied cognition. Journées d’Informatique Musicale. 2012. Mons, Belgium. P. 5–7.

Leman M., Maes P.-J. The role of embodiment in the perception of music. Empirical Musicology Review. 2014. Vol. 9. P. 236–246. DOI: https://doi.org/10.18061/emr.v9i3-4.4498.

Lyttle T. S. K. The Feldenkrais Method: application, practice and principles. Journal of Bodywork and Movement Therapies. 1997. Vol. 1, No. 5. P. 262–269. DOI: https://doi.org/10.1016/S1360-8592(97)80061-7.

Matyja J. R. Embodied Music Cognition: Trouble Ahead, Trouble Behind. Front. Psychol. 2016. Vol. 7. Article ID: 1891. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01891.

Noulis С. Somatic Education and Piano Performance : Thesis for the degree of Doctor of Philosophy. Birmingham City University and Birmingham Conservatoire, 2014. 359 p.

Okan H. A Conceptual Framework and Theoretical Analysis of Philosophical and Somaesthetics Approaches in Music and Performance Education. International Journal of Education & Literacy Studies. 2023. Vol. 11, No. 1. P. 222–231. DOI: http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.11n.1p.222.

Piano Somatics. URL: https://www.alanfraserinstitute.com/institute.php

Shusterman R. Thinking through the body: Essays in somaesthetics. Cambridge : Cambridge University Press, 2012. 355 p.

Wyers M. Exploring pre-professional musicians’ experiences of a somatic movement approach as a practice method for musical phrasing : Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy. University of London, 2019. 369 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-23