КОМПОЗИЦІЯ ЧУ ВАНХУА «МІСЯЦЬ, ВІДДЗЕРКАЛЕНИЙ В ОЗЕРІ ЕРЦУАНЬ» – ЯСКРАВИЙ ПРИКЛАД ФОРТЕПІАННОГО АРАНЖУВАННЯ ТВОРУ ДЛЯ ЕРХУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-2-53-11Ключові слова:
китайська фортепіанна музика, програмна музика, жанр, стиль, імпресіонізм, варіації, символізмАнотація
Стаття присвячена аналізу фортепіанних варіацій Чу Ванхуа «Місяць, віддзеркалений в озері Ерцуань» як зразка синтезу західних і східних музичних традицій. Відзначено, що впродовж ХХ століття китайська фортепіанна музика зазнала процесів формування, розвитку, процвітання й періодів занепаду, пов’язаних із драматичними сторінками історії Китаю.Закцентовано на творчості Чу Ванхуа – одного з найвидатніших китайських композиторів і піаністів. Попри несприятливі періоди життєвого шляху, він присвятив життя музиці, створивши великий репертуар, переважно фортепіанний.Серед його знакових творів – Чу Ванхуа «Місяць, віддзеркалений в озері Ерцуань». Це яскравий приклад фортепіанного аранжування твору для народного інструмента ерху. Композитор віртуозно поєднує пентатоніку з європейськими гармонічними прийомами, що надає твору унікального колористичного звучання.Назва варіацій і музична мова митця розкривають глибокий зв’язок між природними явищами, людиною та національними музичними ідеалами. В аналізі твору акцентується увага на використанні композитором виражальних можливостей фортепіано, що імітують звучання традиційного китайського інструмента ерху, зокрема застосування арпеджіато, імітаційних прийомів і переклички теми в різних регістрах створює ефект багатопластової фактури. Особливу увагу приділено аналізу гармонічної мови, що базується на акордах нетерцієвої структури, зокрема кварто-квінтових співзвуччях із додаванням секунд. Це сприяє створенню ефекту мерехтіння місячного світла на водній поверхні. Також розглянуто ритмічну організацію твору, у якій значну роль відіграють пунктирні ритми й синкопи, що наближають звучання фортепіано до тембрових особливостей ерху. Зроблено висновок, що фортепіанні варіації Чу Ванхуа є майстерним прикладом інтерпретації фольклорного першоджерела, де східна звукова естетика гармонійно поєднується із західними прийомами формотворення. Відзначено, що унікальний підхід Чу Ванхуа до компонування твору сприяє популяризації китайської фортепіанної музики у світі.
Посилання
Антошко М. Розвиток фортепіанного мистецтва у Китаї. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2020. № 1. С. 56–60. DOI: https://doi.org/10.32461/2226- 3209.1.2020.196566.
Pysmenna O., Myshko S., Cherevko K. Stylistics of Impressionism in the song cycles of Lesia Dychko “Pastels” and “Enharmonic” on the poems by Pavlo Tychyna. Studia Universitatis Babes- Bolyai Musica. 2021. № 66 (1). Р. 159–177. DOI: 10.24193/subbmusica.2021.1.11.
戴柏生. 什麼是 「中國風格 」的鋼琴音樂:從文化角度對中國鋼琴音樂的研究》。 北京: 中國音樂學刊. 2005. № 3. С. 97–102.
劉凡。朱婉華鋼琴音樂的音色特色(以《黃河鋼琴協奏曲》為基礎). 藝術史筆記. 2017年 第31期。URL: https://www.google.com/search?q=%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81 (аccessed: 10.11.2023).
陳曾、老農。「二泉映月與知音》。新浪博客。2018. № 12. С. 29.