ВИБРАНІ ПІСНІ ІЗ ЦИКЛУ ҐАЕТАНО ДОНІЦЕТТІ «ЛІТНІ НОЧІ В ПОЗІЛІППЕ» («NUIT D'ÉTÉ À PAUSILIPPE») (СПРОБА МУЗИЧНО-ТЕОРЕТИЧНОГО АНАЛІЗУ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-2-53-6Ключові слова:
Ґаетано Доніцетті, пісенна творчість, вокальний цикл, специфіка пісенного жанру, музично-теоретичний аналізАнотація
Актуальність статті зумовлена потребою вивчення камерно-пісенної спадщини італійських композиторів першої половини ХІХ століття для збагачення концертного репертуару. Відтак продовжуємо звертатися до пісенної спадщина Ґаетано Доніцетті (1797–1848) у світлі власних тлумачень авторки дослідження, позаяк на сучасному етапі творчих контактів між Сходом і Заходом пізнання й вивчення європейських культурних традицій видається важливою сферою для розширення мистецьких горизонтів. Увагу зосереджено на музично-теоретичному аналізі трьох вибраних пісень із циклу «Літні ночі в Позіліппе» («Nuit d'été à Pausilippe»): «Il crociato» («Romanza») – «Хрестоносець» («Романс»), текст Ґуаїто; «A mezzanotte» («Arietta») – «Опівночі» («Арієта»); «Le crepuscule» («Romanza») – «Сутінки» («Романс»), текст В. Гюго, які є прикладом яскравого творчого обдарування композитора в цьому жанрі, що, безумовно, викликає зацікавлення виконавців його пісенної спадщини й дослідників діяльності митця у сфері композиторських здобутків. Методологія дослідження продиктована характером досліджуваної проблеми й полягає у використанні суми методів – теоретичного, текстологічного, описово-аналітичного та традиційно музикознавчого, які уможливлюють виявлення специфіки пісенного жанру композитора.У пропонованих до розгляду камерних творах Ґ. Доніцетті на основі детального музично-теоретичного аналізу виявляємо риси яскравого мелодичного обдарування композитора, його глибоко поетичного таланту й відчуття театральності. У кожній із проаналізованих пісень наявні виразові прикмети жанрової диференціації, а також очевидний вплив оперної естетики митця, стилістики bel canto та методів формотворення. Проблема досліджується насамперед із позиції музично-теоретичного аналізу заявлених творів. Виконавський аспект (частково) увиразнюється урахуванням особливостей якості голосу та його вишколу, оскільки більшість пісень циклу є доволі складними як у технічному, так і у виконавському стосунку. Перспективи подальших наукових пошуків полягають у продовженні дослідження багатої пісенної спадщини видатного італійського композитора Ґ. Доніцетті крізь призму музично-теоретичного аналізу й виконавського процесу.
Посилання
Ван Мінцзе. Лірична семантика жіночих образів в оперній творчості (Ґ. Доніцетті, Ш. Гуно, Дж. Пуччіні). 17.00.03 – музичне мистецтво / ОНМА імені А.В. Нежданової. Одеса, 2020. 179 с.
Ван Мінцзе. Твори Ґ. Доніцетті у втіленні ліричної експресії вираження «божевілля від любові». Трансформація музичної освіти і культури: традиція і сучасність : тези і матеріали Міжнародної науково-творчої конференції (29–30 листопада 2024. Одеса, 2024. С. 21–22.
Гнидь Б. Історія вокального мистецтва. Київ : НМАУ, 1997. 320 с.
Драч І. Ґаетано Доніцетті в італійській опері-буффа. Музична культура Італії та Франції: від бароко до романтизму (проблеми стилю та міжкультурних контактів) : збірник наукових праць. Київ : КДК, 1991. С. 70–78.
Драч І. Класичне бельканто як вокальний стиль і як компонент музичного мислення епохи. Музичне мислення: проблеми аналізу та моделювання : збірник праць. Київ, 1988. С. 87–92.
Драч І.С. Оперна творчість В. Белліні і Ґ. Доніцетті в італійській музично-театральній культурі епохи романтизму : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.02. Київ, 1990.
Є Лінь. Сучасна вокальна школа в Китаї. Методологічні засади в контексті європейсько-китайських культурницьких зв’язків. Науковий вісник НМАУ. Серія «Естетика і практика мистецької освіти» : збірник статей. Київ, 2008. С. 173–179.
Стахевич О. Мистецтво сольного співу в західноєвропейській опері ХІХ століття. 17.00.03 – музичне мистецтво / НМАУ імені П.І.Чайковського. Київ, 1997.
Су Жуй. Інтонаційна структура опер Ґаетано Доніцетті (на прикладі «Анни Болейн»). Baltic Journal of Legal and Social Sciences, 2022. № 2. P. 189–194.
Черкашина М. Історична опера епохи романтизму: досвід дослідження. Київ : Муз. Україна, 1986. 182 с.
Ян Фуїнь. Про витоки canzone napoletana: до проблеми вивчення жанру. 2020. https://orcid.org/0000-0002-7942-4695. URL: https://www.researchgate.net/publication/342371376_On_the_Origins_of_Canzone_Napoletana_Studying_the_Genre.
Ashbrook W. Donizetti and his Operas. Cambridge : Cambridge University Press, 1982.
Barblan G. L'Opera di Donizetti. Bergamo : Banca Mutua Popolare di Bergamo, 1948.
Lippmann F. Die Melodien Donizettis. Analecta Musicologica. Studien zur italienisch-deutschen Musikgeschichte. Köln, Wien, 1966. Bd. 3.
Sandelewski W. Donizetti. Kraków, 1982.
Weinstock H. Donizetti. London : Methuen & Co., Ltd. (UK publication date), 1964.