ЖАНР ФОРТЕПІАННОЇ БАЛАДИ У ТВОРЧОСТІ КИТАЙСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ НА МЕЖІ ХХ–ХХІ СТОЛІТЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-2-53-3

Ключові слова:

фортепіанна балада, жанрово-стильові особливості, китайські композитори, китайська музична традиція, музична культура, синтез, наративність, музичний твір

Анотація

У статті досліджується жанрова специфіка фортепіанної балади у творчості китайських композиторів на межі ХХ–ХХІ століть. Балада, як фортепіанний жанр, сформувалася в європейській романтичній традиції у творчості Фридерика Шопена й вирізняється лірико-драматичною образністю й вільною формою. У другій половині ХХ століття китайські композитори почали звертатися до цього жанру, поєднуючи європейську модель із національною музичною спадщиною. Мета статті – визначити жанрову специфіку фортепіанної балади у творчості китайських композиторів кінця ХХ – початку ХХІ століття.Проаналізовано три знакові твори: «Баладу» op. 25 Є Сяоґана (1987), цикл «Три гірські балади Південного Юньнаню» Чжан Чжао (1992), «Баладу для фортепіано» Чжу Чан-Лея (2000). Ці композиції демонструють різні підходи до трактування жанру балади: від синтезу романтичних рис і китайського мелосу (Є Сяоґан) через опору на ладо-мелодичні елементи фольклору й програмність (Чжан Чжао) до новаторської варіаційної форми з розвиненою поліфонією (Чжу Чан-Лей). Виявлено, що китайські фортепіанні балади зберегли ключові риси європейського жанру (оповідність, драматизм розвитку, віртуозність, гнучкість музичної форма), а інтеграція народнопісенних інтонацій, національних ладів і програмних образів надала їм самобутнього етнокультурного колориту. Кожен композитор знаходить власне трактування баладного жанру: Є Сяоґан звертається до національної мелодики, Чжан Чжао – до етнічної образності, Чжу Чан-Лей – до раціонально-поліфонічної концепції твору. Простежено еволюцію жанру в китайській музичній культурі: від експериментальних спроб 1980-х років до утвердження національних рис балади на початку XXI століття. Сучасні китайські автори збагатили баладний жанр новими темами, наповнили яскравим образним змістом і композиційними підходами.

Посилання

Назарій Н.О. Фортепіанна балада в контексті еволюції жанру : дис. … докт. філософії. Львів, 2023.

Письменна О., Ксіонг Ченгіанг. Синтез романтичних західноєвропейських тенденцій та національних китайських засобів виражальності у художній пісні Сяо Юмея на вірші І Вейчжая «Квітка тополі». Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку : науковий збірник Рівненського державного гуманітарного університету (РДГУ). Рівне : РДГУ, 2024. Вип. 49. C. 162–169.

Ballades (Chopin). URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Ballades_(Chopin)#:~:text=Chopin%20 used%20the%20term%20ballade,to%20be%20clarified%20and%20disputed.

Cherevko K., Zhyshkovych M., Kalyn R., Komarevych I. Master class as a leading pedagogical technology in professional improvement of individual performing qualities of singers. Amazonia Investiga. 2021. № 10 (47). Р. 282–292. https://doi.org/10.34069/AI/2021.47.11.29.

China and the West. Music, Representation, and Reception. Yang Hon-Lun and Saffle Michael (еd.). University of Michigan Press, Ann Arbor, 2017.

Cui, Huizi. Modern and Contemporary Chinese Piano Music from the Perspective of Culture. Conference on Social Science and Natural Science (SSNS2020). 2020. Р. 458–463. DOI: 10.38007/Proceedings.0001287.

Fu X., Cherevko K., Pysmenna O. Performing skills of Li Yundi in the context of China’s leading trends in the piano art development. Amazonia Investiga. 2021. Vol. 10 (46). Р. 42–50. https://doi.org/10.34069/AI/2021.46.10.4.

Han Li, Chen Juanjuan, Tan Yong. Piano Art in China. Beijing : National Press, 2011. 韩 利,韩娟娟,韩勇,韩琴韩术在中国 (2011).

Parakilas J. Ballads Without Words: Chopin and the Tradition of the Instrumental Ballade. Portland : Amadeus Press, 1992.

Rong Y.A. Comparative Study of Polyphonic Techniques in Chang-Lei Zhu’s “Ballade for Solo Piano”. Dissertation, Univ. of North Texas, 2019.

Tang J. The use of Yi nationality music elements in “Three Songs of Southern Yunnan Mountain Ballads”. Music Composition. 2019. № 6. Р. 1–15.

Ye Xiaogang – Ballad op. 25. Schott Music. URL: https://www.schott-music.com/en/ ballad-noc133703.html#:~:text=World%20Premiere%3A.

Zhang Y., Hu P. Exploring the Performance Method of Zhang Zhao’s “Ballad” for Piano Atlantis Press. 2022.

Zhao Zhang – Piano Suite No. 1 “Three Mountain Ballads of Southern Yunnan”. Schott Music. URL: https://www.schott-music.com/en/piano-suite-no-1-no448897.html#:~:text=Piano%20Suite%20 No.%201%20,part%20piece%20with.

Zhao Zhang. Schott Music. URL: https://www.schott-music.com/en/person/zhang-zhao#:~:text=Zhang%20Zhao%20was%20born%20in,During%20this%20time%20he%20started.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-29