РОЛЬ ПІСЕНЬ ПОКЛОНІННЯ ТА ПРОСЛАВЛЕННЯ В СУЧАСНИХ ЄВАНГЕЛЬСЬКИХ ЦЕРКВАХ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-2-53-2Ключові слова:
музика поклоніння, євангельська традиція, харизматичне християнство, сакральна комунікація, духовна трансформація, сучасна українська євангельська культураАнотація
У дослідженні розглядаються пісні поклоніння в сучасному євангельському середовищі України як інтегративне явище на перетині духовної практики, соціальної комунікації та культурної творчості. Музика виступає як художній засіб вираження віри й сакраментальний медіатор, що уможливлює перехід від горизонтального виміру спільноти до вертикального досвіду зустрічі з трансцендентним. Особливої актуальності набуває цей феномен у харизматично-п’ятдесятницькому контексті, де музика постає як першочергове «місце» теофанії – досвіду безпосередньої присутності Божої, оприсутненої через Святого Духа.У статті акцентується на тому, що музика поклоніння не є периферійним естетичним елементом, а набуває онтологічної ваги як центральний інструмент сакральної комунікації, що структурує богослужбовий досвід. Висвітлюється вплив музичного поклоніння на формування сучасних форматів духовного життя та його відповідність актуальним суспільним запитам. Підкреслено здатність цієї музики здійснювати синхронізацію духовного й соціального, відкриваючи шлях до особистої та колективної трансформації через комунікацію з божественним. Окрему увагу приділено зв’язку музики з наративами сучасності: пісні прославлення дедалі частіше відображають актуальні події, національні переживання, пошуки миру, надії та зцілення. Через це музичне поклоніння стає інструментом осмислення спільного історичного досвіду, каналом екзистенційного вираження, що дає змогу поєднати богословську глибину з чутливою реакцією на соціальні виклики.
Посилання
Антоненко М. Православна духовна музика у творчості сучасних українських композиторів: традиції і трансформації. Часопис Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. 2020. № 1 (46). С. 78–88.
Булах Т.Б. Музика поклоніння як мистецько-соціологічний феномен. Слобожанські мистецькі студії. 2024. № 3. С. 31–34.
Зосім О.Л. Різдвяні пісні «Українського євангельського співаника» (1933): джерелознавчо-текстологічні аспекти. Україна. Європа. Світ : матеріали Шостої міжнародної науково-практичної конференції (3–4 листопада 2022 р.). Київ : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2023. Вип. 6. С. 112–119.
Bizano J. How to Build an Evangelical Church. Broadman, 1998. 173 p.
Hoetty-Nicke T. Luther and Culture (Vol. 4, Martin Luther Lectures). Luther College Press, 1960. 211 р.
Bethel Church. Our Mission. URL: https://www.bethel.com/about/our-mission/.
Copeland K. The Believer's Authority. Fort Worth : Kenneth Copeland Ministries, 2010. 38 р.
Ingalls, Monique M. Singing the Congregation: How Contemporary Worship Music Forms Evangelical Community. Oxford : Oxford University Press, 2018. URL: https://academic.oup.com/ book/1590.
Porter, Steven L. Worship. The Oxford Handbook of Evangelical Theology. McDermott, G.R. Oxford : Oxford University Press, 2011. URL: https://www.researchgate.net/publication/297164332_The_Oxford_Handbook_of_Evangelical_Theology.