РЕТРОСПЕКТИВА СТАНОВЛЕННЯ ВИКОНАВСЬКОЇ ТРАДИЦІЇ ФОРТЕПІАННИХ ТВОРІВ Н. НИЖАНКІВСЬКОГО ЗА ЖИТТЯ КОМПОЗИТОРА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2025-1-52-14Ключові слова:
український фортепіанний репертуар, концертне виконавство, мистецтво інтерпретації, виконавська традиціяАнотація
Фортепіанну творчість Нестора Нижанківського в наш час уже можна вважати успішно закріпленою у виконавській традиції після умисних замовчувань у радянський час. Доволі міцно закріпилися його композиції для фортепіано в сучасній українській педагогічній і концертній практиці. У навчальні програми міцно увійшли п’єси з його альбому мініатюр «Фортепіанні твори для молоді», активно виконуються «Інтермецо», «Вальс», «Коломийка», дещо рідше «Прелюдія і фуга» та «Мала сюїта», які вимагають більшої виконавської зрілості. У дослідженні фортепіанного доробку Н. Нижанківського цікавим і необхідним завданням є відтворення ретроспективи формування виконавської традиції його фортепіанних творів за життя композитора: власні прочитання, перелік осіб піаністів і здійснених ними першовиконань, твори, що входили до їхнього сталого виконавського репертуару, дедикації, концертні, гастрольні виступи чи радіотрансляції, програми виконавців в еміграції, реалізовані ними аудіозаписи. Це дає можливість відслідкувати сприйняття творів митця сучасною йому аудиторією, а також схарактеризувати виконавські засоби найяскравіших представників української фахової піаністики. Першовиконавцем та інтерпретатором власних творів нерідко поставав сам автор. Травма руки змусила композитора зосередитися на концертмейстерській діяльності, проте він неодноразово виступав і як соліст із виконаннями власних творів: «Спомин», «Фантазія», «Коломийка», «Прелюдія і фуга на народну тему». Фортепіанну спадщину Нестора Нижанківського за його життя інтерпретували видатні представники української піаністики (Любка Колесса, Роман Савицький, Галя Левицька, Дарія Гординська-Каранович). Завдяки цьому, вона була добре відомою українській громаді Львова й діаспорним осередкам, транслювалася по радіо, слугувала дидактичним матеріалом для юних піаністів. Висвітлення в пресі й наукових розвідках того часу конкретних концертних подій дає змогу скласти картину тогочасних суспільних реакцій, престижності й конкурентоздатності його творів на міжнародних теренах і засвідчує визнання високих мистецьких і піаністичних якостей його фортепіанної творчості. Рецензії того часу показують сформовану виконавську традицію, насильно перервану в радянську епоху.
Посилання
Вернер Т.В. Дарія Каранович. Нові дні (Зальцбург). 1947. № 17. 27.04. С. 3.
Каранович, Сушко, Антонович і Старицький концертували в залі Баха (Від нашого кореспондента). Львівські вісті. 1942. № 160. 19.07. С. 3.
Листопадові роковини в Стрию. Діло. 1936. № 250. 05.11. С. 5.
Лисько З. З концертної залі. Пам’яті Нестора Нижанківського. Концерт у Літературно-мистецькому Клюбі. Львівські вісті. 1942. Ч. 226 (350). 6.10. С. 3.
Лисько З. Українська новітня фортепіянова творчість. Діло. 1935. № 278. 18.10. С. 5.
[Лука Сич]. З концертової салі. Ювилейний концерт ВПУУ. Діло. 1930. № 155. 17.07. С. 5.
Любка Колесса на В. Україні. Тріюмф нашої пяністки в Київі й Харкові. Діло. 1929. № 71. 31.03. С. 3.
Музично-літературний Вечір Червоної Калини. Новинки. Діло. 1930. № 12. 18.01. С. 4.
Новинки. Діло. 1929. № 58. 16.03. С. 5.
Новинки. Любка Колесса. Діло. 1937. № 80. 13.04. С. 8.
Обідний М. Свято Українського Високого Педагогічного Інституту ім. М. Драгоманова в Празі. Діло. 1927. № 5. 06.01. С. 1.
Пам’яті Н. Нижанківського. Концерт творів композитора у львівському радіо. Львівські вісті. 1942. № 81. 16.04. С. 3.
Показ фортепіянових творів Нестора Нижанківського і Василя Барвінського для дітей та молоді. Діло. 1936. Ч. 76. 04.04. С. 6.
Приймова І. З концертової салі. Роман Савицький, пяніст. Діло. 1934. № 98. 18.04. С. 7.
Радіоконцерт піаністки Дарії Каранович-Гординської. Діло. 1939. № 72. 29.03. С. 9.
Соневицький І. Композиторська спадщина Нестора Нижанківського. Записки НТШ : Праці музикознавчої комісії. Львів, 1993. Т. ССХХVІ. С. 334–352.
Що приносить день... Львівські вісті. 1943. № 36. 19.02. С. 3.