ВПЛИВ ЙОЗЕФА КЕССЛЕРА НА ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИХ ТРАДИЦІЙ ЛЬВОВА У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-17

Ключові слова:

Йозеф Кесслер, фортепіанна творчість, фортепіанне виконавство, фортепіанна педагогіка, Галицьке музичне товариство.

Анотація

Статтю присвячено огляду творчої діяльності німецького композитора, піаніста та педагога Йозефа Кесслера, що протягом двадцяти років перебував у столиці Східної Галичини – Львові та долучився до розбудови культурно-мистецької спадщини міста, залишивши слід у розвитку музичного життя та фортепіанної педагогіки. Будучи активним діячем та почесним членом Галицького музичного товариства, він активно виступав у рамках організованих товариством концертів, а також неодноразово залучав до цього своїх найкращих учнів. Частину своїх фортепіанних творів він написав, перебуваючи саме у Львові, серед яких – Етюди-рапсодії ор. 51, Рондо-Ґраціозо ор. 56, а також мазурки, вальси та інші фортепіанні мініатюри. Коротко згадуються його творчі контакти з іншими відомими музикантами, у зв’язку з чим можна простежити взаємовпливи провідних європейських шкіл на формування індивідуального стилю письма Й. Кесслера. Важливо підкреслити, що цей процес не був односторонній, оскільки його мистецькі діалоги з окремими музикантами сприяли не лише асиміляції характерних рис різних стилів письма, але й безпосередньому впливу Й. Кесслера на творчість окремих, що в свою чергу призвело до інтеграції нових елементів у власні композиційні техніки кожного з митців. Така взаємодія розширила можливості їх музичної мови, а також створила умови для розвитку нового синтетичного підходу, що поєднував індивідуальні естетичні пріоритети обох композиторів, водночас збагачуючи музичну культуру епохи. Окрім цього, встановляється факт впливу Й. Кесслера на розвиток музичної культури Галичини, що сприяв формуванню певних виконавських і педагогічних засад, які в подальшому стали складовою частиною загального розвитку фортепіанного мистецтва в регіоні.

Посилання

Галицьке музичне товариство. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Галицьке_музичне_товариство (дата звернення: 01.09.2024).

Дітчук О. Роль віденської фортепіанної школи у формуванні піаністичного мистецтва України (Галичина та українська діаспора п.п. ХХ століття. Львів, 2009. С. 21.

Кашкадамова Н. Історія фортепіанного мистецтва ХІХ ст. Тернопіль, 2006. С. 251.

Мазепа Т.Л. Соціокультурний феномен європейський музичних товариств ХІХ – початку ХХ століття на прикладі Галицького музичного товариства. Львів, 2017. С. 392.

Моцарт-син. Життя Франца Ксавера у подорожньому щоденнику і листах. / упор. О. Линів. Львів : Видавництво Старого Лева, 2023. 568 с.

Токарчук В. Австрійські композитори Львова першої пол. 19 ст. Записки НТШ: праці Музикознавчої комісії. Львів : ВЦ НТШ, 1996. С. 228.

Gesammelte Schriften über Musik und Musiker. Compositionen von J. C. Keßler. https://de.wikisource.org/wiki/Gesammelte_Schriften_%C3%BCber_Musik_und_Musiker/Compositionen_von_J._C._Ke%C3%9Fler (дата звернення: 08.09.2024).

Johann Nepomuk Hummel. Interlude. URL: https://interlude.hk/johann-nepomuk-hummel/ (дата звернення: 15.09.2024).

Pyllemann F. Mittheilungen über J.C. Kessler. Allgemeine musikalische Zeitung. 1872. Т. 7. № 12. S. 185–190. URL: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Allgemeine_musikalische_Zeitung.

Wikipedia. Joseph Christoph Kessler (Йозеф Крістоф Кесслер). URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Christoph_Kessler

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-09