ДВАНАДЦЯТЬ ВАЛЬСІВ ДЛЯ КОНТРАБАСА СОЛО ДОМЕНІКО ДРАҐОНЕТТІ: ВИКОНАВСЬКИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-14

Ключові слова:

Доменіко Драґонетті, Дванадцять вальсів для контрабаса соло, контрабасове виконавство, виконавські труднощі.

Анотація

Досліджуються виконавські особливості першого циклу для контрабаса соло в історії європейського мистецтва – Дванадцяти вальсів Доменіко Драґонетті, створених мистцем у 1840 р. в Лондоні та вперше опублікованих у 2007 р. Це потребувало звернення до творчості мистця крізь призму історії сольного контрабасового виконавства, аналізу циклу та його окремих пʼєс із композиційного, стилістичного, технічного та інших поглядів, що формують уявлення про виконавські вимоги до вказаних творів. Проаналізовано цикл як цілісність, сталі характерні ознаки всіх пʼєс (формотворення, метрика, темпи) та індивідуальні риси кожного вальсу, що втілюються в оригінальному тематизмі та способах його розвитку, особливих віртуозних прийомах тощо. У висновках стверджується про високу художню цінність і вагоме педагогічне значення Дванадцяти вальсів Доменіко Драґоннетті. Особливим, з огляду на технічні труднощі, вбачаємо таке: постійне витримування швидких темпів при метричній пульсації восьмими тривалостями, що вимагає ще більшої стрімкості і легкості звучання; насиченість довгими і швидкими пасажами, які вимагають активного руху лівої руки по значній частині грифу; поліфонічне мислення – часті випадки застосування скритого двоголосся; наявність широких, переважно висхідних, стрибків, ефект від яких збільшується завдяки проставленим акцентам; багата синкопами та зворотними пунктирами ритміка. Цикл демонструє новаторство композиторського мислення Д. Драґонетті, потребу у високому рівні володіння інструментом і природню зручність для виконання. Водночас кожна пʼєса являє собою яскравий взірець поєднання «блискучої» віртуозності з витонченим світовідчуттям, яке втілено в одному з найбільш романтичних танцювальних жанрів, – вальсі.

Посилання

Лучанко О. Жанр контрабасового концерту в музично-історичному процесі : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2008. 240 c.

Лучанко О. Постать Д. Драґонетті в історії контрабасового мистецтва: виконавство та творчість. Наукові записки ТНПУ ім. Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». 2012. № 2. С. 108–114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2012_2_20 (дата звернення 15.06.2024).

Сумарокова В. Історія українського віолончельного й контрабасового мистецтва в контексті європейського виконавства. Київ : НМАУ імені П.І. Чайковського, 2014. 199 c.

Elgar R. Introduction to the Double Bass. St. Leonards on Sea, Sussex, 1960. 119 p.

Gajdos M. Slovník kontrabasistů. Kromĕříź : Rlaus Trumpf, 1994. 204 s.

Kobayashi J.T. Domenico Dragonetti: A case study of the 12 unaccompanied waltzes : A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the Master of Arts degree in Music. Ontario, 2020. 57 p.

Palmer F.M. Domenico Dragonetti in England (1794–1846). The career of a double bass virtuoso : A thesis … for the degree of doctor of philosophy. Birmingham : Universiry of Birmingham, 1993. 432 p.

Pelczar T. Kontrabas od A do Z. Warszawa: PWM, 1974. 235 s.

Planyavsky A. Geschichte des Kontrabasses. Tutzing : Verlegt bei Hans Schneider, 1984. 917 s.

Warnecke F. Der Kontrabass. Seine Geschichte und seine Zukunst, Probleme und deren Lösung, zur Hebung des Kontrabasspiels. Gamburg : Reprint – edition intervalle, 1909. 125 S.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-08