«ДЕСЯТЬ ПРЕЛЮДІЙ» ОР. 46 ФЕДОРА ЯКИМЕНКА: ЯСКРАВИЙ ЗРАЗОК ІМПРЕСІОНІЗМУ В УКРАЇНСЬКІЙ МУЗИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-10Ключові слова:
український композитор, стиль, жанр, фортепіанні цикли, імпресіонізм, музична мова, гомофонно-гармонічний виклад, поліфонія, танець.Анотація
Стаття спрямована на виявлення особливостей музичної мови у фортепіанній творчості українського композитора Федора Якименка у ранній період його творчості 1900–1915 рр. Відзначено, що серед різножанрової спадщини митця одне з чільних місць займають фортепіанні твори: прелюдії, ескізи, ноктюрн, кілька зошитів програмних п’єс. Фортепіанні цикли цього періоду відрізняються контрастним співставленням широкого кола образів, картин та настроїв, новою музичною мовою. Аналіз домінуючих засобів виражальності у вибраному циклі «Десять прелюдій» ор. 46 продемонстрував використання митцем низки новаторських засобів в імпресіоністичному ключі, насамперед у ладовому, гармонічному та фактурному планах. Гармонічна мова у п’єсах циклу яскрава та колоритна: незвичні гармонічні співставлення, еліптичні звороти, альтеровані септакорди та нонакорди побічних щаблів, їх обернення, співзвуччя з доданими та заміненими тонами. У композиціях переважають лади народної музики, цілотонова гама та пентатоніка. У плані мелодії на перший план композитор висуває виразні вузько обсягові мотиви чи фрази, які виступають основою для розгортання кожного з пластів, оскільки поліпластовість є одними із проявів поліфонічного викладу. Форма та композиційні закономірності, організація музичного матеріалу прелюдій виявляють раціонально-інтелектуальні ознаки мислення митця, зокрема це періодична повторюваність, іноді дроблення, як у межах цілої прелюдії, так і в межах частин твору. Переважають дво- тричастинні форми. Щодо фактури, то гомофонно-гармонічний виклад заміняється або чергується з поліфонічним, причому останній створюється поєднанням кількох пластів, зазвичай різнохарактерних. Коротко окреслено засоби єдності циклу. Аналіз 10 прелюдій ор. 46 виявляє, що фортепіанний цикл побудований за принципом контрасту за такими параметрами: настроєвою палітрою, темповими співставленнями, фактурним викладом. Відзначено, що у фортепіанному циклі «Десять прелюдій» ор. 46 композитор продемонстрував високу композиторську техніку.
Посилання
Васильєва А. Фортепіанний цикл Ф. Якименка «Уранія» / ред. В.П. Шерстюк. Дослідження. Досвід. Спогади. 2003. Вип. 4. С. 176–182.
Гордійчук Д. Музична мова Федора Якименка: ранній період творчості : дипломна робота / наук. кер. О. Письменна. Львів, 2020. 131 с.
Маценко П. Якименко Федір Степанович. Вінніпег : Друкарня «Нового Шляху», 1954. 20 с.
Ніколаєва Л. Фортепіанні твори Ф. Якименка: образність і стилістика. Українська фортепіанна музика та виконавство : матеріали ІІІ конференції. Львів, 1994. С. 48–51.
Новосядла І., Закорчемна Ю. Стильові виміри фортепіанної творчості Федора Якименка. Українська музична культура на сучасному етапі: трансформація традиційних і академічних форм : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Івано-Франківськ, 2013. С. 98–102.
Підківка О. Якименко Ф.С. (1876–1945 рр.). Після довгих років забуття (Про життя і творчість українських композиторів). Дрогобич, 2008. С. 168–192.
Шульгіна В. Федір Якименко. Празький період життя і творчості (за архівними матеріалами). Повернення культурного надбання України: проблеми, завдання, перспективи. 1999. Вип. 13. С. 50–56.