СПОСТЕРЕЖЕННЯ НАД ПРИРОДОЮ НАЦІОНАЛЬНОЇ МУЗИЧНОЇ ІНТОНАЦІЇ В АСПЕКТІ СИСТЕМНОГО ОСМИСЛЕННЯ

Автор(и)

  • Мирослава Олександрівна Новакович Львівська національна музична академія імені М.В. Лисенка https://orcid.org/0000-0002-5750-7940

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-9

Ключові слова:

європейська музика, національна музична інтонація, риторичні фігури, творчість Б. Лятошинського.

Анотація

Музичну інтонацію розглянуто як національно осмислене мовлення і невід’ємну складову частину української музичної ідентичності. Простежено, що український інтонаційний складник присутній у західноєвропейській композиторській творчості вже починаючи з доби Ренесансу. Зауважено, що національна музична інтонація легше відчитується у танцювальній музиці, прикладом чого є численні інструментальні табулятури XVI cт. Проаналізовано деякі спостереження над специфічними рисами національного інтонування та зв’язок між природнім мовленням і музичною інтонацією. Ставиться питання стосовно того, якою не повинна бути справжня українська музична інтонація. Констатовано, що ця проблема цікавила Р. Гліера, який у своїй творчості часто звертався до української тематики. Відзначено, що українська народна музична творчість завжди перебувала в залежності від чужих культурних впливів. Це стосується й української духовної пісні XVII–XVIII ст., а також ірмологійного співу, у якому досить помітними були західноєвропейські впливи. Зазначено, що проблема української інтонації, українського характеру стає ключовою у творчості українських композиторів першої половини ХІХ ст., зокрема М. Вербицького. Наголошено, що у ХХ ст. музична інтонація часто використовується як знак національного в авторській системі композитора. Розглянуто одну музичну інтонацію як особливий знак «національного» у творчості Б. Лятошинського. Зазначено, що у пошуках найбільш суголосної для свого композиторського єства інтонації, яка стала б знаком «національного», Б. Лятошинський звертається до творчості М. Лисенка, музична мова якого функціонує як «ідеальний тип національної музичної мови».

Посилання

Борис Лятошинський. Епістолярна спадщина : у 2-х т. Т. 1. Київ, 2002. 768 с.

Івашкевич Я. Шопен / пер. з пол. Й. Брояка. Київ : Муз. Україна, 1989. 208 c.

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів : НТШ, 2011. 285 с.

Корній Л. Історія української музики. Ч. 1. (від найдавніших часів до середини XVIII ст.). Київ ; Харків ; Нью-Йорк, 1996. 314 с.

Кудрик Б.П. Огляд історії української церковної музики. Львів : Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 1995. 128 с.

Лисенко М. Листи / упоряд. Р.М. Скорульська ; гол. ред. А.П. Лащенко. Київ : Музична Україна, 2004. 680 с.

Людкевич С.П. Д. Бортнянський і сучасна українська музика. Людкевич С.П. Дослідження, статті, рецензії, виступи / упоряд., ред., вступ. ст. пер. і прим. З. Штундер. Львів : Дивосвіт, 1999. Т. 1. С. 313–320.

Ляшенко І.Ф. Національне та інтернаціональне в музиці. Київ : Наукова думка, 1991. 268 с.

Новакович М. Галицька музика габсбурзької доби: у пошуках української ідентичності. Львів : Т. Тетюк, 2019. 376 с.

Пархоменко Л. Українська хорова п’єса (типологія, тематизм, композиція). Київ : Наукова думка, 1979. 219 с.

Франко І. Музика польська і руська. Іван Франко про музику / упоряд. Т. Коноварт. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича, 2006. С. 38–58.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-08