НАЦІОНАЛЬНА МЕНТАЛЬНІСТЬ В УКРАЇНСЬКІЙ І КИТАЙСЬКІЙ КАМЕРНІЙ МУЗИЦІ: КОМПАРАТИВНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Вікторія Миколаївна Кашаюк Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0003-4396-8946

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-3-4-50-51-3

Ключові слова:

національна ментальність, Захід і Схід, «Інший», українська музика, китайська музика, камерно-вокальні твори, камерно-інструментальні твори, жанр, романтизм, імпресіонізм.

Анотація

У статті робиться спроба показати спільні і відмінні риси в українській та китайській музичній ментальності на прикладі камерного жанру, що є одним із множинних кроків на вказаному шляху взаєморозуміння. Стверджується, що експлікація ідей щодо сутності національної ментальності на камерну музику українських і китайських композиторів у компаративних координатах Захід – Схід дала змогу виокремити основні засади відображення національної ментальності в камерній музиці. На узагальнено-концептуальному рівні вирізнено такі дуальні пари: ідея сердечного переживання та ідея споглядання тонкої краси, які бачимо як відображення українських і китайських національно-ментальних Еґо-концептів. Домінуючими рисами вираження цих ідей є романтична експресія, наповненість «сердечними» почуттями в українській музиці та імпресіоністично-символістська лірика в китайській, що у кульмінаційних виявах сягають відповідно романтичної пасіонарності та романтико-імпресіоністичної гімнічності. Водночас зазначається, що взаємопроникнення культур привнесло в українську музику «східну» споглядальність, рефлексивність, реалізовану у низці творів музики ХХ – початку ХХ ст., а китайська запозичила концепцію традиційної європейської системи жанрів і форм з їх драматургією, тонально-гармонічну систему та інші музично-мовні засоби, які «працюють» для відображення специфіки національно- го Еґо, і цей процес є важливим чинником на шляху до адекватного розуміння «Іншого». При цьому на музично-мовному рівні український варіант лишається в межах європейської системи та її еволюційного поступу, а китайський представлений синтезом європейської системи та колоритної етнічної ладовості системи «люй», подекуди – використанням національного інструментарію, що створює специфічний національний колорит. У подальшому дослідженні вказаної музично-мовної специфіки як засобу взаєморозуміння Заходу і Сходу вбачаються перспективи майбутніх досліджень задекларованої теми.

Посилання

Жайворонок В. Українська етнолінгвістика: Нариси. Київ : Довіра, 2007. 262 с.

І-цзін. Книга змін / пер. з рос. Є. Тарнавського. Харків : Фоліо, 2018. 281 с.

Кияновська Л. Український музичний романтизм в європейському контексті. ІV Міжнародний конгрес україністів, м. Одеса, 26–29 серпня 1999 р. Кн. 2. URL: http://www.maunau.org.ua/kong/Odesa/Book2/Art36.htm (18.08.2024).

Конфуцій. Бесіди і судження / пер. з кит. ; упоряд. Т. Рожко. Київ : Арій, 2022. 224 с.

Кримський С. Архетипи української ментальності. Проблеми теорії ментальності / відп. ред. М. Попович. Київ : Наукова думка, 2006. С. 272–301.

Лао Цзи. Дао Де Цзін. Книга про шлях та силу / пер. з кит. ; упоряд. Л. Дудченко. Київ : Арій, 2022. 96 с.

Леся Українка. Лісова пісня. УкрЛіб: бібліотека української літератури. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=508&page=9 (29.10.2024).

Муха А. Композитори України та української діаспори : довідник. Київ : Музична Україна, 2004. 352 с.

Наливайко Д. Теорія літератури й компаративістика. Київ : Києво-Могилянська академія, 2006. 347 с.

Свідзинський А. Синерґетична концепція культури. Луцьк : Волинська обласна друкарня, 2009. 696 с.

Семенченко М. Валентин Сильвестров: «Читайте Шевченка, доки не пізно...». День. 2013. 29 грудня. URL: http://www.day.kiev.ua/uk/article/kultura/valentin-silvestrov-chitayteshevchenka-doki-ne-pizno (15.10.2024).

Сковорода Г. Вибрані твори / упоряд. та передмова Л. Ушкалова. Харків : Прапор, 2007. 384 c.

Творча спадщина Ібн Сіни та сучасність / відп. ред. М. Попов, М. Ватанха. Київ : Асканія, 2009. 376 с.

Ху Пін. Розвиток українських та китайських культурних традицій у камерно-інструментальних ансамблях другої половини XX століття : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2013. 18 с.

Jung C. The Archetypes and the Collective Unconscious. Collected Works of C. G. Jung. Princeton : Princeton University Press, 1959. V. 9. P. 1. 512 p.

Kern M. Ritual, Text, and the Formation of the Canon: Historical Transitions of «Wen» in Early China. T’oung Pao. Second Series. 2001. Vol. 87. Fasc. 1/3. Pр. 49–91.

Spengler O. Der Untergang des Abendlandes. Ungekürzte Sonderausgabe in einem Band. München, Beck, 1998. 1271 S.

Tarnas R. The passion of the Western mind: understanding the ideas that have shaped our world view. New York : Ballantine Books, 1991. 560 p.

Tetradze P. Alternate unconscious: Uznadze’s theory of set. Primordial Soup. 2022. Aug 27. URL: https://primordialsoup.info/articles/alternate-unconscious-uznadzes-theory-of-set/ (18.10.2024).

Тun Dao Czin, Sun Min Chgu. Performance and analysis of Chinese musical works. Pekin : Folk musical publishing house, 2001. 280 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-08