ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ПОЕТИЧНОГО ТЕКСТУ У ВОКАЛЬНОМУ ЦИКЛІ ІВАНА ВОВКА «СІМ СТРУН» НА СЛ. Л. УКРАЇНКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-2-49-5Ключові слова:
М. Антонович, І. Вовк, українська музика діаспори, вокальний цикл «Сім струн», музичний стиль, міжвидовий діалог, музична мова.Анотація
У статті реконструюється життєвий шлях українського композитора Івана Вовка, представника української мистецької еміграції, який у роки Другої світової війни опинився у Франції, а згодом проживав у США і Бразилії. Відомостей про нього дуже мало, вони розпорошені по різних джерелах, у тому й особистих документах окремих представників музичної еміграції. Зокрема, у статті використано відомості з епістолярію М. Антоновича – українського музиколога і диригента, які глибше розкривають постать композитора Вовка й окремі події його життя. Серед творів композитора нашу увагу привернув вокальний цикл на слова Л. Українки «Сім струн». До окремих поезій циклу зверталося чимало українських композиторів, однак увесь цикл знайшов своє втілення в музиці окремих композиторів. Серед них – Віктор Герасимчук, Олександр Козаренко, композитори української діаспори Мирон Федорів із США та Степан Спєх з Німеччини. Ці твори написані для різного складу виконавців – для голосу і фортепіано, жіночого хору а капела, дитячого хору в супроводі фортепіано, мелодекламації та ін., і міжвидовий діалог у цих творах утілений по-різному. Вокальний цикл «Сім струн» для голосу з фортепіано Івана Вовка відзначає індивідуальна інтерпретація композитором поезій і їх музичних підзаголовків. Стверджується, що усвідомлення сенсу підзаголовків і музичних термінів мало для композитора важливе значення для глибшого проникнення в образну сутність поезії і відтворення її у музичних образах. Попри відчутну романтичну складову, головний смисловий «каркас» вокального циклу становлять частини «Гімн» – «Сонет» – «Сеттіна», класичні європейські жанри, у яких композитор підкреслює алюзію до античності, де тема служіння батьківщині й високі загальнолюдські ідеали були головними константами суспільної свідомості. Композитор вибудовує цілісну драматургічну лінію циклу, використовуючи лише ті куплети поезій Л. Українки, у яких ключові слова-образи пов’язані зі світлими, надихаючими, життєстверджуючими емоціями.
Посилання
Антонович М. Лист до І. Вовка від 12 жовтня 1990 року, машинописна копія, 1 арк. Лабораторія музично-медієвістичних досліджень Львівського національного університету ім. І. Франка. Архів М. Антоновича. Фонд особового надходження. Листування.
Антонович М. Лист до І. Вовка від 24 вересня 1982 року, машинописна копія, 1 арк. Архів М. Антоновича. Фонд особового надходження. Листування.
Антонович М. Лист до І. Вовка від 4 квітня 1982 року, машинописна копія, 1 арк. Архів М. Антоновича. Фонд особового надходження. Листування.
Антонович М. Лист до П. Маценка від 1 вересня 1977 року, машинописна копія, 2 арк. Архів М. Антоновича. Фонд особового надходження. Листування.
Вирста А. Українські музики в Парижі. Українська музика. Число 2. Львів, 2011. С. 128–138 (С. 130).
Вовк І. Лист до М. Антоновича від 19 грудня 1983 року, автограф, 1 арк. Архів М. Антоновича. Фонд особового надходження. Листування.
Карась Г. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття. Івано-Франківськ : Тіповіт, 2012.
Карась Г. Цикл «Сім струн» Лесі Українки в рецепції композиторів діаспори. URL: https://new.meduniv.lviv.ua/uploads/repository/kaf/kaf_ukrlang/07.%20%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%
BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D1%82%D0%B0%20%D0%BC%D1%96%D0%B6%D
%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D1%96%D1
%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C/zbirnyk_naukovyh_
prats_Lesya_Ukrayinka.pdf (дата звернення 25.04.2024)
Криловець А. (Із секретів поетичної творчості Лесі Українки). URL: https://maysterni.com/user.php?id=1032&t=2&sf=1(дата звернення 25.04.2024).
Ласовська Крук М. Композитори Іван Вовк, Ігор Білогруд, Сергій Яременко нагороджені за музичні твори. Визвольний шлях. Суспільно політичний та науково літературний місячник. Кн. 2 (407). 1982. Лондон : Українська видавнича спілка. С. 248–249.
Маценко П. Лист до М. Антоновича від 27 червня 1977 року, авториз. машинопис. 2 арк. Архів М. Антоновича. Фонд особового надходження. Листування.
Маценко П. Лист до М. Антоновича від 7 травня 1984 року, авторизов. машинопис, 1 арк. Архів М. Антоновича. Фонд особового надходження. Листування.
Маценко П. Лист до М. Антоновича від 22 грудня 1984 року, авторизов. машинопис, 1 арк. Архів М. Антоновича. Фонд особового надходження. Листування.
Наєнко М. Музика в поезії, поезія в музиці Лесі Українки. Літературознавчі студії. Вип. 61-2. 2021. URL: https://litstud.knu.ua/muzyka-v-poeziyi-poeziya-v-muzytsi-lesi-ukrayinky/.
Савицький-мол. Р. В орбіті світової музики (композиторська спадщина на грані XXI віку). Альманах Українського народного союзу. 2000. Нью Йорк, 2000. С. 125–133. URL: https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/8464/file.pdf (дата звернення 20.04.2024).
Савчин Т. Історичний дискурс українського сонетного жанру. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Savchyn_Tetiana/Ictorychnyi_dyskurs_ukrainskoho_sonetnoho_zhanru.pdf (дата звернення 20.04.2024).
Щукіна І. Музичні терміни в тексті поетичного циклу Лесі Українки «Сім струн». Слово і час. 2009. № 4. С. 12–20.