НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНА ТВОРЧІСТЬ ІСИДОРА ВОРОБКЕВИЧА: СИНТЕЗ ЄВРОПЕЙСЬКИХ МОДЕЛЕЙ ТА УКРАЇНСЬКИХ АРХЕТИПІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-16

Ключові слова:

культура Буковини, Ісидор Воробкевич, хорова творчість, Liedertafel.

Анотація

У статті розглядається хорова творчість Ісидора Воробкевича як найяскравішого представника української музичної культури Буковини у середині XIX століття. Наголошується її важливість у контексті формування патріотичної свідомості українців Буковини та розвитку української музичної культури в регіоні. Творчий та життєвий шлях С. Воробкевича представлено в соціоісторичному контексті, який вплинув на формування його індивідуального стилю. У статті підкреслюється важливість діяльності Ісидора Воробкевича в культурному житті Буковини XIX століття. Будучи першим професійним композитором Буковини, а до того ж поетом і педагогом, він істотно причинився до розвитку мистецького життя регіону. Досліджується адаптація стилістики німецького Liedertafel у хоровій музиці композитора, яка найбільш послідовно втілювала патріотичні ідеї митця. «Буковинський лідертафель» розглядається на прикладі трьох хорових композицій С. Воробкевича, зокрема, «Що старий Прут скаже?», «Буковино дорога» та «Царріка, наш Дніпро». Оскільки Ісидор Воробкевич займався літературною діяльністю, в статті коротко оглядається один з найвідоміших віршів митця «Рідна мова» як своєрідне творче credo, співзвучне змісту названих хорів. Тож метою статті стало висвітлення деяких аспектів синтезу національного – західноєвропейського первнів у хорових творах І. Воробкевича. Наукова новизна статті полягає у з’ясування зв’язків хорових творів І. Воробкевича, що підносять національні ідеали і спираються на українські фольклорно-пісенні звороти, – зі стилістикою німецького Liedertafel та адаптації типових для західноєвропейського романтизму і бідермаєру елементів музично-виразової системи. Методологія статті базується на використанні історичного методу у дослідженні розвитку мистецтва Буковини другої половини XIX століття, аналітичного методу у розгляді його хорових композицій. Творчість Ісидора Воробкевича досліджується у працях І. Глібовицького, Ю. Каплієнко-Ілюк, М. Новакович, П. Никоненка, тощо. 

Посилання

Білинська М. Л. С. Воробкевич. Серія: Творчі портрети українських композиторів. Київ: Музична Україна, 1982. 48 с.

Воробкевич С. І. Вибрані поезії / за ред. М. П. Бажан та ін. Київ: Радянський письменник, 1964. 341 с.

Каплієнко-Ілюк Ю. В. Музичне мистецтво Буковини: стильові парадигми композиторської творчості XIX-XX ст.: дис. доктор мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2021. 521 с.

Никоненко П., Юрійчук М. Ісидор Воробкевич. Життя і творчість. Чернівці: Рута, 2003. 203 с.

Новакович М. О. Галицька Музика габсбурзької доби (1772–1918) у контексті явища національної ідентичності: дис. доктор мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2020. 494 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31