СИМФОНІЧНА ТВОРЧІСТЬ МА СІКОНГА У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ КИТАЙСЬКОГО МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-14

Ключові слова:

Ма Сіконг, китайська музична культура, симфонічна творчість, композитор-симфоніст, симфонія, симфонічна поема, програмність, жанрово-стильові особливості.

Анотація

У статті розглядається симфонічний доробок Ма Сіконга (Ma Sicong) (1912–1987) у парадигмі розвитку китайської музичної культури ХХ ст. Репрезентуючи європейську музичну традицію на ґрунті китайського музичного мистецтва, композитор потрапив під репресії та емігрував до США. До еміграції композитор перебував у авангарді китайського симфонізму першої половини ХХ ст. Найбільш дослідженою є скрипкова творчість композитора, як «Короля скрипалів». Ма Сіконг є творцем першого китайського скрипкового концерту, в якому яскраво проявилося його обдарування блискучого симфоніста. Виконавський та науковий інтерес до його творчості, в тому числі, симфонічної, настав після відлиги. Симфонічний доробок Ма Сіконга становить вагому сторінку китайської симфонічної музики ХХ ст. Він займає щораз помітну позицію у репертуарі оркестрів Піднебесної та зарубіжжя. Вказуються соціокультурні чинники, які інспірували появу симфонічних композицій композитора, до яких належать: дві симфонії, увертюри, програмні сюїти («Радісна увертюра» (або «Сюїта радості»), «Пісні гір і лісів»), поеми «Туга за Батьківщиною», «Танець Північного фронту», «Симфонічне капричіо», перші взірці китайських концертів для скрипки і для двох скрипок, фортепіанний та віолончельний концерти з оркестром, симфонічні твори «Жовтий лелека», «Танець за стіною», «Елегія для Цзяо Яйлу» та ін. Констатується, що вони володіють продуманою драматургічною концепцією, своєрідними художньо-семантичними, жанрово-стильовими, інтонаційно-ритмічними, ладотональними, композиційно-смисловими та темброво-фактурними особливостями. У зв’язку з історичними колізіями – репресіями під час Культурної революції та забороною музики композитора на Батьківщині, була втрачена чимала кількість його творів. Тому точний перелік його симфонічних композицій невідомий, їх пошуки тривають і донині.

Посилання

Цзюнь Ян. Симфонічна музика у соціокультурному просторі Китаю останньої чверті ХХ – початку ХХІ ст.: дис… докт. філософії: 034 – Культурологія. НМАУ імені П.І. Чайковського. Київ, 2022. 193 с. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/YAn-TSzyun-Disertatsiya.pdf (дата звернення: 24.02.2024).

Яньлун Лі. Перетворення національних та світових тенденцій в розвитку китайської скрипкової музики на прикладі творчості Ма Сіконга: дис… канд. мист.: 17.00.03 – Музичне мистецтво. ЛНМА імені М.В. Лисенка. Львів, 2021. 314 с. URL: https://lnma.edu.ua/wp-content/uploads/2019/01/%D0%9B%D1%96-D0%AF%D0%BD%D1%8C%D0%BB%D1%83%D0%BDdisser.pdf (дата звернення: 24.02.2024).

Herman M. Asian symphonies. A discography of CDs and LPs. / Edited by Stephen Ellis. August 2020. 50 p. URL: http://www.musicweb-international.com/Ntl_discogs/Asian_symphonies/Asian_symphonies.pdf (дата звернення: 24.02.2024).

Melvin Sh. Remembering Ma Sicong. An Arts Journal blog. May 11, 2012. URL: https://www.artsjournal.com/china/2012/05/remembering-ma-sicong/ (дата звернення: 24.02.2024).

Sicong Ma. Cello Concerto in A Major (Score-Video). URL: https://www.youtube.com/watch?v=msVTGscNUag (дата звернення: 24.02.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31