ЛІСТІВСЬКИЙ УНІВЕРСАЛІЗМ КРІЗЬ ПРИЗМУ РЕЦЕПЦІЇ ТВОРЧОСТІ ЙОГАННА СЕБАСТЬЯНА БАХА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2024-1-48-12

Ключові слова:

життєтворчість, універсалізм творчої діяльності, рецепція, виконавський репертуар, транскрипція, інтерпретаційний дискурс, композиторська творчість, фортепіанне виконавство, педагогіка, жанрово-стильові особливості.

Анотація

У статті аналізується рецепція творчої спадщини німецького композитора і органіста Йоганна Себастьяна Баха у життєтворчості угорського композитора і піаніста Ференца Ліста крізь призму універсалізму його мистецької діяльності. У розвідці орієнтовано на комплексний методологічний підхід, що сублімує аналітичний, музикознавчий, теоретичний, системний, узагальнюючий, індуктивно-дедуктивний, біографічний, історичний, герменевтичний та компаративний методи. Вказуються основні орієнтири мистецького доробку Й.С. Баха, які інспірували універсальну артистичну діяльність угорського майстра впродовж усього його творчого шляху. Показово, що німецький кантор великою мірою вплинув на формування творчої індивідуальності Ф. Ліста та на становлення і розвиток його різних мистецьких амплуа. Твори Й.С. Баха, які угорський мистець систематично виконував протягом усього життя й слугували вагомими підґрунтям для вироблення індивідуального інтерпретаційного дискурсу, інспірували його до створення значної кількості композицій на оригінальні бахівські теми, на монограму B – A – C – H та ін. Вагоме місце в доробку Ф. Ліста посіло транскрибування та редагування музики Й.С. Баха. Угорський митець високо цінував його клавірні твори: інвенції, «Добре темперований клавір», сюїти тощо були обов’язковим компонентом навчального репертуару у його класі як педагога. Констатується постійна присутність бахівської спадщини в колі особистих та професійних інтересів Ф. Ліста – як виконавця, педагога, композитора, транскриптора та редактора. Рецепція творчості Й.С. Баха у різних царинах універсальної діяльності Ф. Ліста характеризувалась перманентністю та кореспондуванням основних духовних засад у вимірі екзистенції універсального творчого буття німецького та угорського майстрів. Й.С. Бах став для Ф. Ліста своєрідним інспіратором, мистцем світового масштабу, який справив надзвичайно вагомий вплив на становлення особистісного, духовного та мистецького кредо угорського мистця, діяльність якого служить чудовим взірцем реалізації креативного потенціалу постаті універсального творчого обдарування.

Посилання

Кот А. Особистісні й креативні виміри зрілого періоду життєтворчості Ференца Ліста. Українська музика: Щоквартальник. Львів, 2012. 1 (3). С. 150–156.

Тонхаізер-Воєводіна О.В. Спадкоємність традицій Ференца Ліста в угорській фортепіанній школі другої половини ХХ – початку ХХІ ст. (на прикладі діяльності Дебреценських піаністів): дис. канд. мист.: 17.00.03 Музичне мистецтво / Львівська національна музична академія імені М.В. Лисенка. Львів, 2015. 236 с. URL: https://lnma.edu.ua/wp-content/uploads/2015/12/diss-vojevodina.pdf (дата звернення: 15.02.2024)

Ференц Ліст і проблеми синтезу мистецтв / упор. Г. Ганзбург; під заг. ред. Т.Б. Веркіної. Харків: РА Каравела, 2002. 336 с.

Eckhardt M. Liszt Ferenc a Magyar zene útján. Budapest, 2004.

Hamburger K. Nem pusztán zenész. Tanulmányok Liszt Ferencröl. Rózsavölgyi és társa, 2019. 356 ol.

Hammerslag J. Ha J.S. Bach naplót irt volna… Budapest: Zeneműkiadó vállalat 1958. 183 ol.

László Zs., Mátéka B. Liszt Ferenc élete képekben és dokumentumokban. Budapest, 1978.

Nádor T. Ha Liszt naplót irt volna… Budapest: Korvina kiadó, 1988. 349 ol.

Óvári J. Liszt Ferenc. Budapest, 2003.

Pernye A. A publikum. Budapest: Zeneműkiadó, 1970. 390 ol.

Ságh J. Magyar zenészeti lexicon: Encyklopediai kézikönyv. Budapest, 1879. 312 ol.

Szabolcsi B. Liszt Ferenc estéje. Budapest: Zeneműkiadó, 1956. 122 ol.

Tusa E. A Pianist’s meditations on Liszt’s late Works. Budapest: Akkord, 2000. 51 ol.

Walker A. Liszt Ferenc utolsó napjai. Budapest, 2007.

Walker A. Liszt – reflexiók. L’Harmattan. 2015. 346 ol.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31