ЦИКЛ ДЛЯ ЛЮТНІ Й. С. БАХА «ПРЕЛЮДІЯ, ФУГА ТА АЛЕГРО» ES-DUR: ПЕРЕКЛАДЕННЯ ДЛЯ БАНДУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-3-4-46-47-8

Ключові слова:

бандура, лютнева музика, виражальні засоби, жанр, стиль, інтерпретація, перекладення, бароко

Анотація

Пропоноване дослідження присвячене проблемам перекладень лютневої музики для бандури творів далеких епох, зокрема, бароко. Робота над перекладеннями, насамперед, передбачає здійснення ґрунтовного аналізу музично-виражальних засобів, відтак виявлення особливостей музичної мови у пропонованому полотні. Подана послідовність основних параметрів, на які повинен опиратися автор перекладення у процесі роботи над твором. Домінуючими параметрами у цьому процесі вважаємо наступні: 1) ознайомитися з історією, обставинами створення твору; 2) вслухатися в твір оригіналу та проникнутися його настроєвим, художнім змістом; 3) виявити особливості формотворення, типи викладу, тощо; 4) залежно від епохи, звернути увагу на домінуючі виражальні засоби (мелодія, тембр, динаміка, агогіка, ритм та ін.); 5) за допомогою тембрових, виражальних особливостей інструменту, на який робиться перекладення (в даному випадку, бандури), створити твір якомога більш приближений до оригіналу. Здійснена спроба окреслити особливості перекладень з рідковживаного сьогодні інструменту – лютні – для іншого струнно-щипкового інструменту – бандури на прикладі циклічного твору Баха Прелюдія, Фуга та Алегро для лютні BWV 998. Прелюдія, Фуга та Алегро – це твір, в якому спостерігаємо поєднання гомофонно-гармонічних та поліфонічних способів викладу, що відповідає стильовим засадам бароко. Відзначено, що процес перекладення продемонстрував спільні та відмінні параметри при зверненні до частин циклу із різними типами викладу.

Посилання

Геліс М. Академічне народно-інструментальне мистецтво України ХХ–ХХІ ст. Київ, 2003. 365 ст.

Дмитрук І. Жанр перекладу та його різновиди в сучасному бандурному мистецтві : автореф. дис. ... канд. мистецтв. : 17.00.03. Львів : Львів. нац. муз. акад. ім. Миколи Лисенка, 2009. 18 с.

Apel W. The Notation of Polyphonic Music 900-1600. Cambridge, Mass., 1942. 518 p.

Bach J. S. Opere complete per liuto: versione originale / red. Paolo Cherici. Michigan : Edizioni Suvini Zerboni, 1980. 163 p.

Dickinson A. Keyboard Tablatures of the Mid-Seventeenth Century in the Royal Library, Copenhagen: Edition and Commentary. Ph.D. Dissertation. North Texas State University: Denton, Tx, 1973. 299 p.

Fernandez E. Essays on J.S. Bach’s Works for Lute. Montevideo : Ediciones ART, 2003. 93 p.

Wolf J. Geschichte der Mensural-Notation von 1250 – 1460: nach den theoretischen und praktischen Quellen (Vol. 1-2). Leipzig (1904). 538 p.

URL: https://digital.staatsbibliothek-berlin.de/werkansicht?PPN=PPN671074040&PHYSID=PHYS_0097&DMDID=.

URL: https://www.meisterdrucke.com/kunstdrucke/Johann-Sebastian-Bach/826479/Präludium,- Fuge-und-Allegro-in-Es-BWV-998,-um-1735-40.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-14