ДВАНАДЦЯТИЗВУЧНА ВЕРТИКАЛЬНА СЕРІЯ В КОМПОЗИЦІЇ ГАО ВАЙЦЗЕ «ТАЄМНИЧИЙ СОН» ДЛЯ СОЛО АЛЬТА З ФОРТЕПІАНО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-9

Ключові слова:

дванадцятизвучна вертикальна серія, пентатоніка, новаторські техніки, експериментатор, китайська традиція, ансамблева музика, музична мова

Анотація

Стаття спрямована на розкриття особливостей музичної мови сучасного китайського композитора – експериментатора Гао Вайцзе в ансамблі «Таємничий сон» для соло альта з фортепіано. Окреслюючи політичну та мистецьку ситуацію в країні, відзначаємо, що лише після культурної революції в період 70–80-х років митці Китаю отримали можливість ознайомитись з новаторськими європейськими культурними надбаннями, тому могли збагатити китайську музичну практику атональними та додекафонними творами. Отримавши свободу вираження у своїй країні, китайські композитори почали працювати над створенням індивідуального стилю. Окреслено постать Гао Вайцзе як талановитого композитора-новатора, плідного дослідника-музикознавця, одного із засновників «Асоціації композиторів з вивчення музичних творів». Детальний аналіз дванадцятизвучної серії та її обернень у композиції «Таємничий сон» дав можливість виявити особливості її використання у ансамблі альта та фортепіано, а саме прослідкувати логіку чергування сегментів серії у горизонтальному та вертикальному викладі. Серія в оригіналі передбачає розміщення звуків в акорді на фіксованій інтервальній відстані з поєднанням широкого і вузького розташування. Задекларована автором умова передбачає, що звук «g» не змінює своєї висоти, а решта звуків або залишаються на місці у своїй октаві, або переносяться в іншу октаву. Згідно з правилами інтервального обернення можна укласти ще одинадцять варіантів звучання акорду. Аналіз твору, а саме використання різних варіантів проведення серії по горизонталі та вертикалі та вичленування її сегментів, а також такого традиційного елементу китайської музики, як пентатоніка, у різних висотних положеннях продемонстрував, що ретельно продумана математична система, отже, чітка сконструйована структура композиції не обмежується логічними конструктивними розрахунками, а створює різні образи, стани, настрої та має ясне архітектонічне вираження. Талановите трактування серії та всіх її обернень і традиційної пентатоніки різних нахилів свідчить про синтез оригінального трактування новаторських технік та питомих національних китайських виражальних засобів.

Посилання

Lu Rui. Research on Gao Weijie’s Modern Music Composition Techniques, Shanghai Conservatory of Music Press, April 2009, 1st edition of the month.

Walker R.C. The Importance of Exchange. NewMusic USA. URL: https://newmusicusa.org/nmbx/the-importance-of-exchange/.

Schoenberg А. “Schoenberg Harmony”. Shanghai Music Publishing House. August 2007. 1st edition.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25