ЕВОЛЮЦІЯ ЗВУКУ: ПРАКТИКИ ПРЕПАРУВАННЯ ФОРТЕПІАНО В МУЗИЦІ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-2-45-8

Ключові слова:

препароване фортепіано, розширені виконавські техніки, звук, тембр, виражальні засоби, композитор, виконавець

Анотація

Стаття присвячена прийому препарування фортепіано, що стало одним зі знакових нововведень у контексті експериментальних тенденцій музики ХХ століття. Досліджено історичний контекст виникнення та еволюцію цієї техніки через аналіз різних підходів та методів його реалізації у композиторських практиках. Це, зокрема, гра по струнах рояля як передвісник виникнення цієї техніки (Генрі Ковелл), наділення його функцією ансамблю ударних інструментів через зміну його тембрового забарвлення (Джон Кейдж), залучення всіх складників корпусу інструмента (Джордж Крам), подолання рівномірно темперованої шкали в контексті сонористичної техніки (Карлхайнц Штокхаузен), поєднання техніки препарованого фортепіано з експериментами у сфері електронної музики (П’єр Шеффер). Кожен зі згаданих композиторів зробив свій унікальний внесок у розвиток препарованого фортепіано та розширив палітру його можливостей. У дослідженнях, присвячених препарованому фортепіано, здійснено класифікацію виконавських прийомів, зокрема Віктор Мужчиль говорить про мануальні та немануальні способи гри в рамках мультипарадигмального способу звуковидобування. Своєю чергою Олександр Перепелиця розмежовує професійні та непрофесійні засоби в рамках немануального способу гри. За методом реалізації техніки препарування фортепіано в рамках конкретного твору Люк Ваес розділяє фіксоване та нефіксоване препарування. Визначено, що препароване фортепіано залишається актуальним і сьогодні, надихаючи сучасних музикантів на подальші експерименти, адже його потенціал досі не вичерпано.

Посилання

A Performer’s Guide to the Sonatas and Interludes for Prepared Piano. Jesse Myers piano studio. URL: https://www.seattlepianoteacher.com/a-performers-guide-to-the-sonatas-and-interludes-forprepared-piano/ (дата звернення: 21.07.2023).

Bunger R. The well-prepared piano. 2nd ed. San Pedro, Calif : Litoral Arts Press, 1981. 94 p.

Inside John Cage’s Prepared Piano: Q&A with Jesse Myers. SECOND INVERSION. URL: https://www.secondinversion.org/2016/05/11/concert-preview-john-cage-sonatas-and-interludes-qa-withjesse-myers/ (дата звернення: 21.07.2023).

Miller L.E. Henry Cowell and John Cage: Intersections and Influences, 1933–1941. Journal of the American Musicological Society. 2006. Vol. 59, No. 1. P. 47–112. URL: https://doi.org/10.1525/jams.2006.59.1.47 (дата звернення: 21.07.2023).

Vaes L.P.F. Extended Piano Techniques. Theory, History and Performance Practice. Leiden : Leiden University, 2009. 1100 р.

Duckworth W. An interview with John Cage in R. Fleming and W. Duckworth. John Cage at Seventy-Five, Lewisberg, Bucknell University Press, 1989, 305 p.

Мужчиль В. Особенности исполнения современной фортепианной музыки и ее графические символы. Музична освіта в Україні: теорія і практика : збірка статей. Науковий вісник Національної музичної академії ім. П.І. Чайковського. 2003. Т. 29. С. 219–243.

Перепелиця О. Новые формы нотации как способ адекватного отражения эмоционально-образного контекста в фортепианной музыке. Проблеми взаємодії мистецтв, педагогіки та теорії і практики освіти. 2013. Т. 38. С. 155–171. URL: https://intermusic.kh.ua/vypusk38/vypusk38-155-171.pdf.

Семенік О. Як двоє композиторів і режисер привчають українців до нової опери. Українська правда. 2017. 12 січня. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2017/01/12/222077/ (дата звернення: 21.07.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25