СИНТЕЗ СТИЛІСТИЧНИХ РИС КИТАЙСЬКОЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ МУЗИКИ У КОНЦЕРТІ ДЛЯ ЯНЦИНЯ З ОРКЕСТРОМ «ПОЕЗІЯ ПРОТОКИ» СЯН ЗУХУА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2022-1-43-4Ключові слова:
Янцинь, Сян Зухуа, стиль, музична мова, виражальні засоби, фольклор, академізація.Анотація
Окреслено постать Сян Зухуа як композитора, музикознавця, виконавця на Янцинії. Митець випрацював власний, новаторський стиль гри, написав низку творів для вказаного інструмента та опублікував про це наукові праці, чим здійснив вагомий внесок у процес академізації Янциня. Проведений комплексний аналіз музично-виражальних засобів і архітектоніки у Концерті для Янциня з оркестром «Поезія протоки» Сян Зухуа дозволив виявити основні риси стилю твору та митця. При розгляді композиції прослідкована також взаємодія партій солюючого Янциня та оркестру в контексті драматургії твору та відповідно до його образного змісту. Вивчення музичної мови митця у пропонованому полотні довело взаємодію музичного мислення генетично різного походження: європейського і традиційно китайського з певним домінуванням останнього. Аналіз Концерту Сян Зухуа «Поезія протоки» продемонстрував синтез генетично різних традицій європейської і традиційно китайської музики. Композиція має нестандартну для класичного західноєвропейського концерту форму: твір складається зі вступу, двох контрастних частин та епілогу. У творі талановито поєднані народні лади Сходу та західноєвропейської класичної гармонії. Це, насамперед, ладова мінливість, мажоро-мінорна перемінність, використання нестандартних для європейської гармонії послідовностей, варіантний принцип розвитку тематичного матеріалу, контрастне чергування частин на рівні форми, нестандартної для жанру концерту. Концерт для Янциня з оркестром «Поезія протоки» свідчать про високий професіоналізм автора, в якому поєднані традиції національної китайської музики та риси західноєвропейської класики.
Посилання
Лу Цзє. Типи програмності в китайській фортепіанній музиці ХХ століття. Українська музика. Щоквартальник. № 2(20). 2016. С. 45–54. 2. Хе Чанлінь. Мистецтво піднімається на вершину та славить Цінь у світі – запис відомого виконавця на цимбалах Професора Сяна Зухуа. Меломани. Випуск 4. 1996 рік.
Хе Чанлінь. Три частини ста струн світу – Записки про віце-президента Міжнародного товариства Янцін Професора Сян Зухуа. Народна музика. № 1. 2006 р.
Ян Сюжун. Коментуємо мистецтво Янцинь Сян Цзухуа. Народна музика. Випуск 10. 1994 р.