МУЗИКА В «БОЖЕСТВЕННІЙ КОМЕДІЇ» ДАНТЕ : до 700-ліття пам’яті
DOI:
https://doi.org/10.32782/2224-0926-2021-4-2Ключові слова:
Данте, Божественна комедія, музика, Відродження, псалми, гимни.Анотація
У статті розглядається відомий літературно-мистецький твір поета епохи Відродження Данте Аліг’єрі “Божественна комедія”. У Комедії особливе місце займає музичний зміст, який збагачує літературні образи потойбічного світу. Багато праць західних дослідників звертають увагу на “філософію музики” дантового твору. Розглянуто думки різних науковців, які виділяють такі музичні посилання: пісні та музичні інструменти, літургійні співані тексти та псалми, наявність одноголосного і багатоголосного звучання, відображення боецієвої тріади: musica mundana, humana, instrumentalis та припущення щодо передання власного бачення поетом тогочасного розвитку музики. Цікавий матеріал доповнено цитатами в українському перекладі Максима Стріхи, в якому збережено поетику мовнозвукових засобів, якими намагався Данте зобразити свої видіння.
Посилання
Aste K. (2008). Music as Mirror: Dante's Treatment of Music in the Divine Comedy. Elements. 4/2. (p. 64–73).
Bent M. (2004). Songs without music in Dante's De vulgari eloquentia: cantio and related terms. Et facciam dolзi canti. Studi in onore di Agostino Ziino in occasione del suo 65° compleanno. Ed. Bianca Maria Antolini, Teresa M. Gialdroni, Annunziato Pugliese. Lucca: LIM– Libreria Italiana Musicale. V. I. (p. 161–181).
Brownlee K. (2018). Music And The Act Of Song In Dante’s ‘Purgatorio’ And ‘Paradiso’. Biblio-theca Dantesca: Journal of Dante Studies. V. 1. (p. 233–244). URL: https://repository.upenn.edu/bibdant/vol1/iss1/13
Carver J. (2013). Musical Interpretation of Dante Alighieri's Divina Commedia. Graves.
Chapman J. (2015). From Dante’s La Commedia to Monteverdi’s L’Orfeo via Boethian musica. Сiabattone F. Review of the conference Dante and Music. Dante e l’arte. № 2. University of Pennsylvania, Philadelphia, (p. 294).
Ciabattoni F.(2010). Dante’s Journey to Polyphony. Toronto: Toronto Press.
Mazzotta G. (2008). Dante in Translation. Yale Online lectures. URL: http://oyc.yale.edu/italian-language-and-literature/ital-310
Petrobelli P. (1990). On Dante and Italian Music: Three Moments. Cambridge Opera Journal 2, no. 3. (p. 219–249).
Pirrotta N. (1968). Dante Musicus: Gothicism, Scholasticism, and Music. Speculum 43. V. 2. (p. 245–257).
Shushkova O. (2019). Dante y muzyka compozitorov 19 veka: nekotorie paralely. [Dante and music of composers by 19th century]. Vestnyk KemGUKY. № 46. (p. 24–32). (in Russian)
Slawinski M. (2008). Celestial Discords: The Music of Dante's Paradise. Comparative Critical Studies. Vol. 5. Issue 1. (p. 57–80).
Sprenkeling L. (2016). The Sonorous World Of Dante's Commedia: A Study Of All Musical References in Inferno, Purgatory and Paradise. Thesis.
Stillman M. (2005). The Music of Dante's Purgatorio. Hortulus: the Online Graduate Journal of Medieval Studies. Vol.1, No.1. (p. 25–37).
Strikha M. (2019). Bozhestvena komediia Dante. Lviv: Astroliabia. (In Ukrainian)