ФОРТЕПІАННА СЮЇТА ДУ МІНСІНЯ «РУСАЛОНЬКА» ЯК ПРИКЛАД ПОЄДНАННЯ ЗАСАД НАЦІОНАЛЬНОЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ МОВИ
Ключові слова:
фортепіанна сюїта, засоби музичної виразності, оркестрові тембри, імпресіоністична колористика, виконавська інтерпретація.Анотація
Мета статті – дослідити фортепіанну сюїту Ду Мінсіня «Русалонька» в аспектах значення фортепіанної музики у творчості композитора, мотивів інспірації до створення сюїти, виявлення специфіки її образно-тематичного змісту та особливостей музичної мови. Методологія дослідження базується на комплексному поєднанні методів: музикознавчо-аналітичного, теоретичного, історичного, що дозволило розглянути семантику музичної мови сюїти Ду Мінсіня у музикознавчому, історико-культурному і соціально-психологічному ракурсах. Наукова новизна полягає у тому, що автором вперше узагальнено сутність мислення Ду Мінсіня в сенсі тяжіння до синергії національного китайського та європейського, що визначено як найважливіша стильова ознака його творчості. Висновки. Визначено стильові особливості твору, що проявились у постійному експериментуванні, прагненні до засвоєння надбань іншої музичної культури і їх залучення до національної музичної практики. Осягнуто, як нову якісну зміну, експериментальні пошуки Ду Мінсіня щодо зображення тембрами фортепіано звуків природи і фантастичних образів. Доведено пріоритетність у зверненні композитора до засобів європейської імпресіоністичної колористики та його першість у підході до вибору засобів музичної виразності в сенсі використання нового для творчості китайських композиторів прийому – поєднання засобами фортепіано прийомів наслідування колористики тембрів традиційних китайських та європейських оркестрових інструментів. У зв’язку з цим актуалізовано проблему створення піаністами множинності виконавських інтерпретацій.
Посилання
Гао Сяогуан, У. Говен. Енциклопедичний словник фортепіанного мистецтва. Шанхай: Шанхайська музика, 1998. 197 с.
Дей Бейшен. Мистецтво перекладів китайської традиційної музики для фортепіано. Збірка статей. Ляонін: Шеньянська консерваторія, 1999. № 3. 112 с.
Кричинська О. В. Стильові аспекти розвитку європейської фортепіанної сюїти першої третини ХХ століття. Дис. … канд. мист.: 17.00.03. Київ, 2017.
Пей Хан. Развитие фортепианной сюиты в Китае в середине ХХ века. URL: http://repository.buk.by/bitstream/handle/123456789/549/ 5. Тун Дао Цзинь. Анализ и исполнение китайского фортепианного произведения. Пекин: Издательство народной музыки, 1999. 348 с. 6. Фен Веньці. Історії взаємовпливів китайської та західної музики. Чанша, 1998. 234 с.
Хуан Хувей. Робота композитора з інструментальними мелодіями. Пекін, 1999. 98 с.
Чулаки М. Инструменты симфонического оркестра. Москва: Композитор. Санкт-Петербург, 2004. 224 с.
Янь Чжихао. Типологічні особливості обробок, аранжувань і транскрипцій у фортепіанній творчості китайських композиторів ХХ – початку ХХІ століття. Дис. на здоб. … канд. мист.: 17.00.03. Львів, 2018. 208 с.