«ЛЬВІВСЬКА ДОДЕКАФОННА ШКОЛА» В КОНТЕКСТІ ГАЛИЦЬКОГО МУЗИЧНОГО МОДЕРНІЗМУ
Ключові слова:
Юзеф Кофлер, Тадеуш Маєрський, додекафонія, галицький музичний модернізм.Анотація
Мета роботи – визначити ключову роль додекафоністів Ю. Кофлера і Т. Маєрського у музичній культурі Галичини першої половини ХХ ст., розглянувши їх творчість як вагому складову частину галицького музичного модернізму і знайти підтвердження цій тезі у працях польських та українських музикознавців. Методологія. У статті використані такі методи дослідження: історіографічний (дослідження історії музикознавчої спадщини, присвяченої першим додекафоністам Галичини), компаративний (порівняння підходів українських та польських музикознавців до інтерпретації постатей Ю. Кофлера і Т. Маєрського), комплексний (для узагальнення аспектів досліджуваного явища). Наукова новизна. У статті вперше зроблена спроба об’єднання і узагальнення позицій українського і польського музикознавства щодо приналежності Ю. Кофлера і Т. Маєрського до українського галицького музичного модернізму. Висновки. Юзеф Кофлер і Тадеуш Маєрський є важливими фігурами не лише для польської музики, але й для музичної культури Галичини. Адже, компонуючи у дванадцятитоновій техніці, вони зайняли нішу, на яку не були націлені українські галицькі композитори. Адже додекафонія була одним із центральних символів того часу й очевидний факт її впливу на галицький музичний модернізм неможливо проігнорувати.
Посилання
Волынский Й. Т. С. Маерский (к 75-летию со дня рождения профессора Львовской консерватории). Советская музыка, 1963. № 6. С. 137-138
Ґоломб М. Йозеф Кофлер – композитор додекафоніст зі Стрия. URL: http://www.ji.lviv.ua/n70texts/Golamb_Josef_Kofler.htm (дата звернення: 11.06.2019)
Кашкадамова Н. Фортеп’янне мистецтво у Львові: Статті. Рецензії. Матеріали. Тернопіль: СМП «Астон», 2001. 400 с.
Кияновська Л. Галицька музична культура ХІХ-ХХ ст. Чернівці: Книги-ХХІ, 2007. 424 c.
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ–ХХ ст. Тернопіль: Астон, 2000. 339 с.
Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів: НТШ, 2000. 285 с.
Мазепа Л. Юзеф Коффлєр. Сторінки музичного минулого Львова (з неопублікованого). Львів: Сполом, 2001. С. 9–39.
Павлишин С. Музика двадцятого століття: навчальний посібник. Львів: БаК, 2005. 232 с.
Павлишин С. Перша українська композиторка Стефанія Туркевич-Лісовська-Лукіянович. Львів: БаК, 2004. 160 с.
Рожак О. Пузанкова Н. Ю. Кофлер і Т. Маєрський – перші композитори-додекафоністи Галичини. Київське музикознавство: збірник статей. Київ, 2011. Вип. 40. С. 54-59.
Стельмащук Р. Львівський музичний модернізм 20–30-х рр. ХХ ст. у європейському контексті. Матеріали до українського мистецтвознавства (Пам’яті академіка О. Г. Костюка). Київ, 2003.Випуск 2. С. 137–141.
Стельмащук Р. Модерністичні тенденції у творчості українських композиторів Львова 20-х – 30-х рр. ХХ ст.: естетичні та стильові ознаки в контексті епохи: дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2003. 190 с.
Czerniawska J. Dodekafonia a muzyka polska. URL: http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/ item/3042 (дата звернення: 11.06.2019).
Goląb M. Jozef Koffler. Krakow: Musica Iagellonica, 1995. 395 s. + 12 ilustracji
Lindstedt I. The Development of Twelve-Note and Serial Techniques in the Music of Polish Twentieth-Century Composers». URL: http://files.musicologytoday.hist.pl/files/ Musicology_ Today/Musicology_Today-r2005-t2/Musicology_Today-r2005-t2-s106-124/Musicology_Today- r2005-t2-s106-124.pdf (дата звернення: 11.06.2019).
Mendysowa J. T. Majerski. Ruch Muzyczny, 1964. Nr 23. S. 3-4.
Nidecka E. Twórczość polskich kompozytorów Lwowa a ukraińska szkoła kompozytorska (1792-1939). Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2005. 158 s.
Nikodemowicz A. Zapomniany kompozytor lwowski. Ruch Muzyczny, 1989. № 12. S. 22-23